فارس پیکس

بهبود کیفیت دوران سالمندی با فیزیوتراپی • فارس پیکس

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶

بهبود کیفیت دوران سالمندی با فیزیوتراپی

دسته بندی : اخبار هنرمندان تاریخ : پنج شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶

سازمان جهانی بهداشت سن ۶۰ سالگی را ورود به دوران سالمندی تعریف کـــرده هست.

به نقل فارس پیک، این موضوع به علت مشکلات مرتبط با سلامت یا صدمات خاص بروز می‌یابد. در این زمان همه ما به دنبال کیفیت بالاتر خانومدگی در دوران سالمندی هستیم.

فیزیوتراپی می‌تواند درد را در این دوره کاهش دهد، تحرک را بهبود بخانجام گرفت و حتی آمادگی جسمانی از دست رفته را به سالمندان بازگرداند. فیزیوتراپیست‌ها تلاش می‌کنند تا حد ممکن خانومدگی فعال طولانی‌تری را برای سالمندان فراهم کنند و تا حد ممکن آنها را مستقل و توانمندتر نگه دارند.

با فیزیوتراپی فعالیت‌ها روز به روز آسوده‌تر می‌شوند. برای مثال اگر در راه رفتن، بالارفتن از پله‌ها و خوابیدن و برخهستن از تخت خواب مشکل دارید فیزیوتراپی می‌تواند کمکتان کند.

همچنین بعد از زمین خوردن شما را به شرایط قبل باز می‌گرداند و در زیادی از مواقع می‌تواند جایگزین درمان‌های جراحی شود.

گردن درد و کآقاردهای دوران سالمندی، صدمات ورزشی، التهابات مفصلی، بیماری‌های قلبی، اختلالات تنفسی به دنبال آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه، مشکلات مرتبط با دیابت، کشیدگی‌ های مکرر عضلانی، بیماری‌های مغز و اعصاب مانند پارکینسون، آلزایمر، سکته مغزی و ای ال اس، پوکی هستخوان، سرطان‌ها و بی‌اختیاری‌ها از موارد شایعی در دوران سالمندی هستند که فیزیوتراپی می‌تواند برای کاهش عوارض آنها زیاد کمک‌کننده باانجام گرفت، اما به طور کلی ساییدگی و فرسودگی مفاصل و غضروف‌های آنها و افزایش روند از دست دادن کلسیم در هستخوان‌ها و پوکی هستخوان حیاتی‌ترین علت درد و ناتوانی افراد در دوران سالمندی هست.

پروتکل‌های مختلف تمرین درمانی در فیزیوتراپی وجود دارد که برای هر یک از مشکلات فوق می‌تواند کمک‌کننده باانجام گرفت.

تمرینات هوازی همچون راه رفتن و دوچرخه ثابت با پا و دست برای بیماری‌های قلبی و تنفسی درمانی مؤثر هست که باید تحت نظارت مستقیم فیزیوتراپیست و همراه با کنترل ضربان قلب و نبض و وضعیت تنفس صورت گیرد.

تمرینات دامنه حرکتی همچون هستفاده از قرقره‌ها و میله می‌تواند از خشکی مفاصل جلوگیری کند و تمرینات عملکـــردی مانند حمل اشیای سبک و انجام کارهای روزانه به روش صحیح می‌تواند هستقلال افراد را در دوران سالمندی حفظ کند.

تمرینات تعادلی و هماهنگی هم از پلن‌های تمرین درمانی حیاتیی هست که مانع زمین‌خوردن افراد و افزایش چابکی و سرعت عمل آنان می‌شود.

دستگاه‌های فیزیوتراپی مانند تحریکات الکتریکی و لیزر و نخستتراسوند به همراه گرما و سرمادرمانی نقش حیاتیی در کاهش دردها و التهابات مفصلی و عضلانی سالمندان دارند.

مگنت تراپی هم در پوکی هستخوان و بدجوش خوردن شکستگی‌ها می‌تواند به سالمندان کمک کند.

ماساژ و تکنیک‌های دستی در بازگرداندن دامنه حرکتی مفاصل و انعطاف‌پذیری بافت‌های نرم روش‌هایی مفید و تأثیرگذار هستند.

تمرینات گروهی تحت رهبری یک فیزیوتراپیست هم از روش‌های زیاد مورد علاقه سالمندان هست که به درمان حرکتی افراد، انگیزه و نشاط را هم اضافه می‌کنند و همراهی محرک‌های روحی و روانی با فعالیت‌های جسمانی اثر این درمان‌ها را دوتعدادان می‌کند.