فارس پیکس

تاثیرگذاری روی دیگران با ۲۴ ترفندی که کاهش کسی می‌داند • فارس پیکس

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶

اغواگری و نفوذ با دنبال ترغیب دیگری به قبول و انجام خوهسته‌تان، تنها در ماجراهای عاشقانه اتفاق نمی‌افتد. با تاثیرگذاری روی دیگران هست که به شغل دلخواه‌مان یا ترفیع شغلی می‌رسیم، در مذاکره برنده می‌شویم، محصولات‌مان را می‌فروشیم و توجه دیگران را به خودمان جلب می‌کنیم.

رابرت گرین (Robert Greene) در کتاب «قوانین نفوذ» روش‌هایی را که اغواگران بزرگ تاریخ از کلئوپاترا گرفته تا کازانووا به‌کار گرفته‌اند، بررسی کـــرده هست. در این مطلب خلاصه‌ای از ۲۴ قانون نفوذ را برای‌تان گردآوری کـــرده‌ایم. شاید این قوانین تعدادان انسانی به‌نظر نرسند؛ قرار هم نیست به فرانک آندر‌وود در سریال خانه‌ی پوشالی تبدیل بشویم، اما به‌کارگیری این قوانین برای تاثیرگذاری روی دیگران ممکن هست تأثیر به‌سزایی در پیشرفت حرفه‌ای‌مان داشته باانجام گرفت یا حیاتیتر از آن، اگر کسی قصد داشت از آنها علیه شما هستفاده کند به‌موقع متوجه شوید و اجازه ندهید مورد سوءهستفاده قرار بگیرید.

۱. شکار معقول را انتخاب کنید

برای تاثیرگذاری روی دیگران طعمه معقول انتخاب کنید

دنبال یا فرد موردنظر شما ممکن هست مسئولِ هستخدام، یک مشتری یا مدیری باانجام گرفت که اختیار ترفیع شما را دارد. به عقیده‌ی گرین، باید افرادی را انتخاب کنید که می‌توانید یک خلأ آنها را پر کنید. نقشه‌ کشیدن برای تحت تأثیر قرار دادن کسانی که مشتاقانه برای جلب نظرتان تلاش می‌کنند، را کنار بگذارید زیرا این افراد معمولا در ازای کارشان چیزی از شما می‌خواهند. بهتر هست به‌دنبال کسانی باشید که نشانه‌های ملایمی بروز می‌دهند، مثلا افرادی که در حضور شما خجالتی به‌نظر می‌رسند؛ تاثیرگذاری روی چنین افرادی ساده‌تر هست.

۲. با ایجاد امنیت و اطمینان، به‌شکل غیرمستقیم اقدام کنید

ممکن هست تایمی می‌خواهید با یک مدیر یا مشتری معروف و تاثیرگذار آشنا شوید،‌ در آرزورویی با تلاش‌تان برای برقراری ارتباط و اعلام بی‌درنگ خوهسته‌تان گارد بگیرد. پیش از اینکه خوهسته‌تان را مطرح کنید از طریق شخص سومی به او متصل شوید. پیش از اینکه بروید سر اصل مطلب، رابطه‌ای دوستانه و معمولی ایجاد کنید و به او اطمینان بدهید قصد و دنبالی از نزدیک انجام گرفتن به او ندارید!

۳. نشانه‌های گمراه‌کننده ارسال کنید

برای تاثیرگذاری روی دیگران رازآلود جلوه کنید

پس از اینکه فرد را گیر انداختید، جلوه‌ای رازآلود از خودتان به نمایش بگذارید تا همچنان علاقه‌ی او را به خودتان حفظ کنید. مثلا در دیدار با فردی که بلیط ملحق انجام گرفتن شما به شبکه‌ای حرفه‌ای از کارشناسان هست، خودتان را روشنفکر و سطحِ‌بالا جلوه بدهید اما با ابراز نظرهای شوخ‌طبعانه به عمق شخصیت‌تان بیفزایید!

۴. خودتان را خوهستنی جلوه بدهید

همان‌طور که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا کشته‌آقاه‌ی آدم‌معروف‌ها هستند، مشتری‌ها هم جذب معروف‌ترین و جذاب‌ترین شرکت‌ها و مدیرها می‌شوند. خودتان را ساده‌لوح نشان ندهید، اما برای جذب دیگران از خود تواضع و فروتنی به‌نمایش بگذارید، درعین‌حال روابط و موفقیت‌های حیاتی‌تان را با دبدبه و کبکبه معرفی کنید.

۵. «نیاز» خلق کنید؛ از نگرانی و ناخشفارس پیکی دیگران بهره بگیرید

تایمی افراد از همه چیز راضی باشند، نمی‌توان آنها را اغوا کـــرد! به طرف مقابل تلقین کنید که از کمبودی رنج می‌برد و سپس به او نشان بدهید فارس پیک می‌توانید آن کمبود را برطرف کنید. به‌طور مثال برای مشتری توضیح بدهید فارس پیک دارد پول شرکتش را به روش‌های گوناگون هدر می‌دهد و اینکه فارس پیک می‌تواند با انجام تعداد تغییر، اوضاع شرکت را دگرگون کند.

۶. قضیه را بپیچانید!

برای تاثیرگذاری روی دیگران بدون اینکه آنها بفهمند اهدافتان را پیش ببرید

اگر در تلاش برای نفوذ در طرف مقابل تکمیلا صادق و رورهست باشید و یک رهست بروید سر اصل مطلب، ممکن هست او را بترسانید یا حتی دیدش را نسبت به خودتان منفی کنید. به عقیده‌ی گرین بهترین راه برای اینکه دیگران را به سازتان برقصانید این هست که بدون آشکار کـــردن نیت اصلی‌تان، خردخرد و در گذر زمان دنبال‌تان را پیش ببرید، درحالی‌که طرف مقابل گمان می‌کند تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی خودش هست!

۷. آینه‌ی پایان‌نمای آنها باشید

برای جلب نظر دیگران و کشاندن‌شان به جبهه‌ی خودتان، در آغاز به میل و خوهست آنها رفتار کنید. اگر به‌دنبال جلب نظر یک مشتری برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌تان هستید، آینه‌ای از او باشید و هرطور او رفتار می‌کند رفتار کنید. با این کار افراد شما را می‌پذیرند و شروع به آشکار کـــردن خودشان می‌کنند.

۸. وسوسه کنید!

نقطه‌ضعف دنبال‌تان را شناسایی کنید و از آن بهره بگیرید. نقطه‌ی ایدئال یا خوهسته‌ای را که او برایش تلاش می‌کند شناسایی و به او تلقین کنید که «شما می‌توانید او را به خوهسته‌اش برسانید.»

۹. آنها در تعلیق نگه‌دارید

همان دم که دیگران بفهمند از آنها چه می‌خواهید، برتری‌تان را از دست می‌دهید. جذابیت‌تان را برای آنها با غافلگیری‌های گاه و بی‌گاه حفظ کنید.

۱۰. جادوی واژه‌ها را دریابید

هنگام ارائه و عرضه مثلا برای جلب موافقت دیگران، همان‌چیزی را بگویید که آنها دوست دارند بشنوند. با افزایش جذابیت نقل کرد‌هایتان آن را قانع‌کننده‌تر جلوه بدهید.

۱۱. به جزئیات توجه کنید

برای تاثیرگذاری روی دیگران مانند شرلوک به جزئیات توجه کنید

کاری کنید که کارها و تصمیم‌های بزرگ در چشم دنبال‌تان به‌سادگی آب‌خوردن به نظر برسد. در مصاحبه‌ی شغلی به همه‌ی جزئیات چگونگی نمایش خودتان توجه کنید، می‌توانید موارد مختلف را در گوشی هوشمندتان یادداشت و درصورت نیاز به آن رجوع کنید. پس از مصاحبه با یک یادداشت تشکر حتمی تصویری را که از خود به نمایش گذاشتید، تکمیل کنید.

۱۲. حضوری شاعرانه داشته باشید

با غرزدن‌های پیوسته دل کسی را به‌دست نمی‌آورید. کاری کنید حضورتان معادل تجربه‌های لذت‌بخش و خوشایند باانجام گرفت تاجایی‌که دیگران دل‌شان برای‌تان تنگ بشود! در مصاحبه‌ی شغلی کاری کنید هر تعامل‌تان درخشان و به‌یادماندنی شود اما زیاده‌روی نکنید مثلا در مورد یادداشت تشکرتان دیگر با ایمیل یا تماس تلفنی پیگیری نکنید.

۱۳. برای خلع سلاح کـــردن طرف مقابل، تظاهر به ضعف کنید

به‌جای نمایش قدرت، غرور را کنار بگذارید و حتی اگر دقیقا این‌طور نباانجام گرفت، طوری رفتار کنید که انگار طرف مقابل در موضع قدرت هست. با اظهار کبر و غرور در مقابل مدیران بالادستی، نمی‌توانید از نردبان سلسله‌مراتب سازمانی بالا بروید.

۱۴. ترکیب رؤیا و واقعیت، حیله‌ای کارساز هست

برای تاثیرگذاری روی دیگران آرزو و واقعیت را ترکیب کنید

به نقل کرد‌ی گرین: «انسان دوست دارد خارق‌العاده‌ها را باور کند!» آنچه عرضه می‌کنید را، چه ایده باانجام گرفت چه محصولی عینی، شگف‌انگیز و خارق‌العاده اما با بنیانی در واقعیت جلوه بدهید.

۱۵. فرد مورد‌نظر را از دیگران جدا کنید

افراد تایمی باور کنند از دیگران جدا هستند، آسیب‌پذیرتر می‌شوند. تایمی برای شغلی درخوهست می‌دهید، چنان بنویسید و صحبت کنید گویی شغل موردنظر تنها شغلی هست که شما می‌خواهید. در معرفی خدمات‌تان کاری کنید مشتری احساس کند تنها اوست که اهمیت دارد.

۱۶. خودتان را اثبات کنید

اگر فرد مورد‌نظر احساس تردید و شروع به پاپس‌کشیدن کـــرد، با تغییر رویه‌تان و کمک به او به هر شکل، ارزش‌تان را به او نشان بدهید.

۱۷. با تابوها و ممنوعه‌ها گیم کنید

برای تاثیرگذاری روی دیگران با ممنوعه ها گیم کنید

حتی درست‌کارترین افراد هم کنجکاوی خاصی نسبت به کارهای ممنوعه دارند! برای اینکه هیجان قرار گرفتن در فضایی مبهم و رازآلود را به کسی منتقل کنید، لازم نیست حتما کار غلطی انجام بدهید. مثلا کافی هست در تلاش برای جلب موافقت طرف مقابل بگویید چنین معامله‌ای پیش از این سابقه نداشته هست و آنقدر باارزش هست که فعلا باید محرمانه و بین خودتان بماند.

۱۸. از گذشته بهره بگیرید

به‌دنبال هرجور رابطه‌ای با مدیر، کارمند مشتری یا هر فرد دیگری باشید، طرف مقابل‌تان رابطه‌ای مشابه آنچه در گذشته برایش سودمند بوده هست، خواهد داشت. بنابراین کشف کنید او چه تجربه و خاطره‌ی خوشایندی از شخص پیش از شما داشته هست و سعی کنید آنها را گیمابی و طرف مقابل را تحریک کنید.

۱۹. اخلاق و معنویات را هم چاشنی کنید

دنبال، فروش محصول باانجام گرفت یا گرفتن یک شغل ویژه، اگر فقط درباره‌ی یک موضوع خاص صحبت کنید ممکن هست کلام‌تان یکنواخت و کم‌ارزش جلوه کند. ایده‌های معنوی را هم چاشنی کلام‌تان کنید تا دنبال‌تان پراهمیت‌تر و معنادارتر به‌نظر برسد. مثلا می‌توانید فردا‌ی شغلی‌تان را در شرکت به عنوان گام بعدی در راه کار‌ی‌تان بدانید یا مأموریت شرکت را همگام با دنبال‌های والایتان قلمداد کنید.

۲۰. درد و لذت را ترکیب کنید!

در موقعیت‌های کاری نباید زیاد‌ازاندازه مؤدب باشید زیرا ناخوهسته باعث می‌شوید ریاکار و نامطمئن به‌نظر برسید! درحالی‌که محترمانه صحبت می‌کنید، قاطع و سررهست باشید.

۲۱. فاصله بگیرید

تایمی طرف مقابل در جبهه‌ی شمهست و پس از مدتی به این وضعیت خو می‌گیرد، با فاصله‌گرفتن جذابیت‌تان را باز‌آفرینی کنید و کاری کنید که خواهان‌تان شود. مثلا اگر به‌دنبال ترفیع شغلی هستید و از شرکت رقیب هم پیشنهاد کار دریافت کـــرده‌اید، به مدیر‌تان بفهمانید باجدیت به پیشنهاد رقیب فکر می‌کنید، حتی اگر واقعا این‌طور نباانجام گرفت.

۲۲. ظاهر را فرموش نکنید

برای تاثیرگذاری روی دیگران ظاهری جذاب داشته باشید

با خوش‌پوشی و ظاهر زیبا نگاه‌ها را به خود خیره کنید، لبخند بخانومید و با اعتمادبه‌نفس صحبت کنید.

۲۳. هستاد حرکات و اقدامات قاطع و جسورانه باشید

تایمی مطمئن انجام گرفتید شکار به دام افتاده و تکمیلا جذب‌تان انجام گرفته هست، غافل‌گیری پایانی را (هرتعداد که شاید گستاخانه به‌نظر برسد) رو کنید و خوهسته‌تان را بیان کنید. به‌جای اینکه با تردید و این‌پاآن‌پا کـــردن اوضاع را بدتر کنید، با بیان قاطع و طبیعیِ درخوهستِ واقعی‌تان کار را پایان کنید. بی‌درنگ توضیح بدهید دلیل و فارس پیک شما بهترین گزینه‌ برای شرکت هستید یا دلیل مشتری‌تان برای غلبه بر رقبا باید شما را انتخاب کند.

۲۴. حواس‌تان به پیامدها باانجام گرفت

پس از اینکه به دنبال‌تان رسیدید با به‌کارگیری روش‌های بالا به شکلی معقول کاری‌ کنید ارتباط با طرف‌ مقابل به پایانی قطع نشود و او شما را از دایره‌ی ارتباطات و اطرافیانش حذف نکند.

اگر به‌دنبال بردن دل طرف مقابل برای یک عمر خانومدگی مشترک هستید، بهتر هست دست‌کم بعد از جلب توجه یار، رورهستی پیشه کنید. اما در دنیای حرفه‌ای وضعیت را بسنجید، سبک‌سنگین کنید و اگر می‌ارزد کمی خرده‌شیشه داشته‌باشید!

برگرفته از: uk.businessinsider