فارس پیکس

تاریخچه اپل و ۶ اصل حیاتیی که عامل موفقیتش انجام گرفت • فارس پیکس

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶

­­­زیبایی، دوام و کارایی واژه‌هایی هست که از شنیدن نام شرکت اپل به ذهن اغلب ما می‌رسد. یک برند به پایان معنا که دل خیلی‌ها را برده و بعضی‌هامان برای داشتن یکی از محصولاتش شاید ماه‌ها پول پس‌انداز کـــرده‌ایم. امروز برایتان از تاریخچه اپل می‌گوییم، بنیان‌گذاری این شرکت توسط هستیو جابز و اینکه فارس پیک انجام گرفت که اپل امروز به چنین کمپانی معتبر و پرطرفداری تبدیل انجام گرفته، دهستانی خواندنی دارد که نباید از دانستنش غافل شوید. در ادامه ۶ اصل حیاتیی که عامل موفقیت اپل انجام گرفت را بررسی کـــرده‌ایم. با «فارس پیک» همراه باشید.

راهی پرفراز و نشیب

در دنیای تجارت زیاد معمول هست که شرکتی ناگهان ظهور و کمی بعد افول کند. درواقع اتفاق نادری هست که یک کمپانی سال‌ها در حوزه‌های مختلف صنعت مسلط باانجام گرفت و همچنان خلاقانه در راه موفقیت گام بردارد. ماندگاری یک شرکت در عرصه‌ی صنعت به عوامل متعددی وابسته هست. تاریخچه اپل نشان می‌دهد هستیو جابز، بنیانگذار و مدیرعامل پیشین اپل فقط به‌دنبال تولید محصولات فوق‌العاده نبود بلکه دنبالش ساخت شرکتی ماندگار و تأثیرگذار بر جهان بود. اکنون با وجود مرگ جابز، این شرکت با پشتوانه‌ی مالی قوی و تیم مدیریتی فوق‌العاده همچنان موفق‌ترین شرکت دنیهست. شاید برای شما هم جالب باانجام گرفت که بدانید چه چیزی باعث انجام گرفته که این شرکت همچنان موفق و قدرتمند باانجام گرفت. نگاهی به تاریخچه اپل نشان می‌دهد، متداوم اوضاع بر وفق مراد این شرکت نبوده هست.

آغاز کار در یک گاراژ

اپل در دهه‌ی ۱۹۷۰ میلادی در گاراژ منزل هستیو جابز با همکاری «هستیو وخانومیاک»، همکلاسی وی تأسیس انجام گرفت. آنها با موفقیت نمونه رایانه‌های رومیزی ساختند که نسل بعدی محصول این شرکت یعنی اپل ۲ را بنیان گذاشت. در حالی که همگان از عرضه‌ی اپل ۲ شگفت‌زده بودند، جابز که به‌دنبال گزینه‌ای معقول برای مدیریت طولانی‌مدت بود، «جان اسکالی» مدیرعامل پپسی را به‌عنوان مدیرعامل اپل انتخاب کـــرد. اسکالی به‌زودی کنترل پایان شرکت را برعهده گرفت و جابز در شرکتی که خود مؤسسش بود، بیکار انجام گرفت. اپل در دوران پانزده ساله‌ی مدیریت اسکالی و گیل آملیو، بدترین دوران خود را گذراند.

هستیو جایز: تاریخچه اپل

سهام اپل به‌انجام گرفتت رو به سقوط بود. این شرکت در آستانه‌ی ورشکستگی با ناامیدی شرکت تازه‌تأسیس «نکست» متعلق به هستیو جابز را خرید. با بازگشت جابز به اپل، بار دیگر این شرکت به اندیشه‌های نخستیه‌ی خود بازگشت. اپل خلاف نظر کارشناسان به بخش‌های مختلفی همچون موسیقی، تعدادرسانه‌ای، خرده فروشی و تبلت وارد انجام گرفت و با پلن‌ریزی‌‌های دراز‌‌‌مدت و راهبردهای خلاقانه‌ی تجاری، در همه‌ی این حوزه‌ها سرآمد انجام گرفت.

اکنون برخی جوانان فکر می‌کنند که اپل متداوم در حوزه‌ی فناوری پیشرو بوده اما تاریخچه اپل نشان می دهد که واقعیت جز این هست. تنها ۴۵ روز پس از روزهای دشوار ورشکستگی، ناگهان ورق برگشت. همین موضوع نشان می‌دهد که حتی در بدترین شرایط هم امید به بهبود اوضاع وجود دارد.

تاکنون کتاب‌ها و مقالات زیادی درباره‌ی مدل تجاری اپل و رازهای مدیریتی هستیو جابز نوشته انجام گرفته هست. مشتریان هر‌‌بار که وارد فروشگاه‌های اپل می‌شوند، از نحوه‌ی خدمات رسانی به مشتری تحت تأثیر قرار می‌گیرند. با وجود آنکه همچنان علت واقعی موفقیت اپل برای زیادی همچون رازی سربه‌مهر باقی هست اما با نگاهی که به تاریخچه اپل داشتیم، به شش اصل حیاتی برای موفقیت این شرکت برخوردیم. این شش اصل را در ادامه با شما در میان می‌گذاریم.

۱. همه‌ی محصولات اپل باید توسط خالقان آن هم هستفاده شوند

در زیادی از شرکت‌های فناوری، محصول نهایی توسط ساخانومدگان آن هستفاده نمی‌شود. اما سیهست اپل تکمیلا متفاوت هست. مهندسان این شرکت کالا را طوری می‌ساخانومد که انگار برای خودشان هست. هستیو جابز تا زمان حیات، یکی از پروپاقرص‌ترین کاربر محصولات اپل بود.

۲. محصولات باید کاربری آسانی داشته باانجام گرفت

جابز به‌انجام گرفتت بر این موضوع تأکید داشت که اگر هستفاده از محصولی آسان نباانجام گرفت، آن محصول تکمیلا بی‌ارزش هست. همین سیهست سبب انجام گرفت محصولات این شرکت از روز نخست طراحی کاربرپسندی داشته باانجام گرفت. اپل تنها شرکتی هست که به سهولت هستفاده از محصول از خود زیاد از خود محصول اهمیت می‌دهد. اپل در طراحی و ساخت همه‌ی محصولاتش این سیهست را پیش گرفت.

۳. همه چیز را باید ساده نگه‌داشت!

یکی از دلایل موفقیت اپل، تمرکز آن بر شمار محدودی محصول هست. به‌عنوان مثال درباره‌ی موبایل، اپل معمولا فقط یک گوشی آیفون عرضه می‌کند. این موضوع کار مشتری را برای انتخاب آسوده می‌کند. همچنین فروشندگان به‌طور تکمیل درباره‌ی این محصول آگاه هستند. تحقیقات نشان می‌دهد، با وجود آنکه مخاطبان به داشتن گزینه‌های مختلف علاقه‌مند هستند اما در عین حال نمی‌خواهند تنوع گزینه‌ها وضع را پیچیده کند. آمارها حاکی از آن هست که مشتریان از تنوع پایین محصولات اپل خشفارس پیک و راضی هستند.

۴. خدمات پس از فروش فوق‌العاده و تجربه‌ی کار با محصولات در فروشگاه ارائه شود

اپل هستور - تاریخچه اپل

جابز یکی از حیاتی‌ترین مسائل فناوری را درک کـــرد: حتی اگر محصولی با کاربری آسان بسازید همچنان ممکن هست پیچیدگی‌هایی برای آقام داشته باانجام گرفت. از همین رو، مشتریان نیازمند راهنمایی‌های معقول هستند. در سال ۲۰۰۲، اپل نخستین فروشگاه خرده‌فروشی خود را در توکیو افتتاح کـــرد. زیادی می‌گفتند دیگر دوران خرده‌فروشی گذشته هست و فقط فروشگاه‌های عمده فروشی چون «کهستکو» و «فروشگاه والمارت» سود می‌کنند. تاریخچه اپل نشان می‌دهد که فروشندگان محصولات این شرکت تکمیلا به همه‌ی جنبه‌های محصول آشنا هستند. آنها به‌نیکوی مشتریان را راهنمایی می‌کنند و می‌توانند به‌طور تخصصی درباره‌ی محصول توضیح بدهند. مشتریان می‌توانند در فروشگاه اپل با محصولات کار کنند و بعد تصمیم گیری کنند. بنابراین تعجبی ندارد که دلیل ۵۰ درصد از خریداران محصولات اپل، کاربر جدید هستند.

۵. اپل باید محصولی بسازد که بتواند آن را بهتر کند

اپل معمولا یک محصول تکمیلا جدید تولید نمی‌کند. به صورت حتم که این شرکت نخستین رایانه‌ی رومیزی به نام اپل ۲ و سپس مک را ساخت اما از آن زمان تاکنون فقط به بازآفرینی محصولات موجود پرداخته هست. اپل تلفن هوشمند، دستگاه پخش موسیقی یا تبلت را اختراع نکـــرد بلکه آنها را بازآفرینی کـــرد و ارتقا داد.

جاناتان ایو، طراح اپل اخیرا گفت: «دنبال ما زیاد ساده هست؛ ما به‌دنبال طراحی و بهتر کـــردن محصولات هستیم. اگر ما نتوانیم چیز بهتری بسازیم، ابداً آن را نمی‌سازیم.»

۶. اپل باید دستِ‌کم ۲ سال از رقبای خود جلوتر باانجام گرفت

رقبای اپل، زیاد‌از هر مورد دیگری‌ از این قضیه بیم دارند. در حالی که همه بر سر محصولات کنونی رقابت می‌کنند، اپل روی محصولاتی کار می‌کند که دستِ‌کم مربوط به ۲ سال دیگر هست. به‌عنوان مثال مدل آیفونی که امسال به بازار عرضه انجام گرفت در واقع دو سال قبل طراحی انجام گرفته بود. این موضوع درباره‌ی سایر محصولات همچون مک و آیپد هم صادق هست.

شرکت اپل علاوه بر آنکه طراحی‌های نبوغ‌آمیزی دارد، بر فرآیند تولید و قطعات هم سرمایه گذاری های کلان انجام می‌دهد. درست هست که سیستم عامل اندروید سهم افزایشی را در بازار تلفن‌های هوشمند در اختیار دارد اما زیاد از ۷۰ درصد از سود ناشی از فروش تلفن‌های هوشمند متعلق به اپل هست. حال این دیگر بستگی به شما دارد که به سود اهمیت افزایشی می‌دهید یا به میزان حضورتان در بازار!