فارس پیکس

تایمی کسی از ما متنفر هست چگونه باید رفتار کنیم؟ • فارس پیکس

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷

تایمی کسی می‌گوید «اهمیتی نمی‌دهم آقام به من چه حسی دارند»، فقط دیواری احساسی دور خود کشیده‌ هست. این فرد می‌خواهد از خود در برابر طرد‌انجام گرفتن یا آسیب‌دیدن به دست دیگران محافظت کند. همه‌ی ما دوست داریم دیگران ما را دوست داشته باشند. انسان‌ها حیوانات اجتماعی هستند. روان‌شناس معروف آبراهام مازلو می‌گوید: «احساس عشق و دوست داشتن و نزدیک بودن به کسی کمک می‌کند تا به بالاترین درجه‌ی آگاهی و عقل برسیم». این مقاله را بخوانید تا ببینید اگر کسی از شما متنفر بود چه کار کنید.

همه‌ی ما برای خانومده‌ماندن به دیگران نیاز داریم؛ از دوران نوزادی تا مدرسه و تایمی مشغول کار می‌شویم. تحقیقات زیادی هستند که نشان می‌دهند ارتباطات اجتماعی به افراد سالخورده کمک می‌کند تا افزایش عمر کنند و خوشبخت‌تر باشند. دشوار‌ترین نوع تنبیه سلول انفرادی هست.

هرگز نمی‌توانید توانایی‌های خود را بدون کمک دیگران کشف کنید. در خانومدگی شخصی و کاری خود متداوم به کسانی نیاز دارید که با آنها حرف بخانومید، به شما گوش دهند و اگر ایده‌ی بدی داشتید شما را از اجرای آن بازدارند. افراد به آینه‌های انسانی نیاز دارند که به آنها بگویند چقدر در طول یک‌ سال رانجام گرفت کـــرده‌اند. این آینه‌ها هستند که نقاط قوت شما را نشان‌تان می‌دهند.

دشوار‌ترین تنبیه خانومدان انفرادی هست

افراد معمولا فقط نقاط ضعف‌شان را به خودشان یادآوری می‌کنند. برای همین هم به دوستان و همکاران مورد اعتمادی نیاز دارند تا خودآگاهی را در خود افزایش دهند.

همه‌ی ما به‌انجام گرفتت به ارتباطات اجتماعی نیاز داریم. برای همین هم تصویر‌العمل‌های متفاوتی به طردانجام گرفتن، قضاوت منفی، کنایه‌ها و حرف‌های نیش‌دار نشان می‌دهیم. این تصویر‌العمل‌های از کمی رنجش خاطر گرفته تا ابتلا به افسردگی متفاوت هستند.

ولی می‌توانید یاد بگیرید که اگر کسی از شما خوشش نیامد، خیلی از کار او آزرده نشوید. باید آگاهانه بین تمایل به دوست‌داشته‌انجام گرفتن و درک شرایط حاضر تعادل ایجاد کنید.

۱. تصویر‌العمل تدافعی نشان ندهید و ارتباط را قطع نکنید

نخستین قدم برای کنار آمدن با یک موقعیت منفی این هست که تصویر‌العمل خود را بشناسید. سعی نکنید احساسات خود را فرو ببرید. در عوض روزی تعداد بار از خود بپرسید: «چه حسی دارم؟» آیا در سینه احساس ترس می‌کنید؟ قلب‌تان از خیانت به درد آمده؟ شانه‌هایتان از عصبانیت خم انجام گرفته؟ در دل احساس تحقیرانجام گرفتگی می‌کنید؟ برای تشخیص دادن احساسات خود باید کمی تمرین کنید. نخستین قدم این هست که ببینید کدام احساس به سراغ‌تان آمده هست. بعد از آن می‌توانید تصمیم بگیرید چه کار کنید.

۲. در مورد حقایق شرایط موجود فکر کنید

تایمی حس می‌کنید از فردی دوری می‌کنید یا حالت تدافعی گرفته‌اید، از خود بپرسید: «طرف مقابل می‌خوهست چه کاری با شما بکند؟» آیا او وقعا می‌خوهست به شما توهین یا خیانت کند؟ به شما بی‌احترامی کند یا شما را به‌مسخره بگیرد. مغز به‌انجام گرفتت تلاش می‌کند از شما محافظت کند. بنابراین اگر ببیند احتمال آسیب اجتماعی وجود دارد، شرایط را تهدیدکننده درنظر می‌گیرد.

این فرایند منطقی نیست. تایمی به حرف‌های کسی تصویر‌العمل نشان می‌دهید، از خود بپرسید: «منظورش از این حرف چه بود؟ می‌خوهست مرا ناآسوده کند؟ آیا بقیه به‌خاطر این حرف‌ها درمورد من قضاوت منفی می‌کنند؟» آیا می‌توانید از کسی بپرسید که می‌خوهسته به شما توهین کند یا ایده‌ی شما را به‌سخره بگیرد؟ افراد معمولا از تأثیر حرف‌های خود آگاه نیستند. اگر بدانید طرف مقابل منظور خاصی نداشته احساس بهتری خواهید داشت.

۳. ابتدا ببینید نظر منفی او در مورد شخص شما‌ست یا ایده‌ی شما

تایمی کسی عمدا نسبت به شما منفی هست

تایمی مغز احساس خطر‌ می‌کند، طوری تصویر‌العمل نشان می‌دهیم که انگار مورد حمله واقع انجام گرفته‌ایم. در این مواقع به صورت طبیعی همه‌ی حرف‌ها را به خودمان می‌گیریم. یک نفس عمیق بکشید و از خودتان بپرسید: «آیا طرف مقابل در مورد ایده‌ی من حرف می‌زد یا در مورد شخص خودم؟» اگر مطمئن نبودید یک نفس عمیق دیگر بکشید. احساس کنید که هوا وارد بدن شما می‌شود. این کار شما را درحال حاضر نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد در افکار خود غرق شوید.

اگر می‌توانید به چشمان طرف مقابل خیره شوید. بعد مجدد سؤالات مورد دوم را از خودتان بپرسید. در این صورت می‌توانید مشخص کنید که آیا او با حرفش می‌خوهسته به شما حمله کند، یا فقط یک اختلاف نظر کوچک دارد که می‌توانید آن را حل کنید.

۴. ببینید احساس طرف مقابل نسبت‌به شما برای‌تان حیاتی هست یا نه

برخی افراد از شما خوش‌شان می‌آید. بعضی‌ها خوش‌شان نمی‌آید. آیا قضاوت طرف مقابل در مورد شما روی کار یا خانومدگی‌تان تأثیری دارد؟ اگر نه، فارس پیک می‌توانید قید نیازتان برای دوست‌داشته‌انجام گرفتن یا مورد‌احترام‌بودن توسط این فرد را بخانومید؟ چه کار کنید که احساسات خود را خنثی نگه دارید و شما هم از او متنفر نشوید؟

سعی کنید افراد را همان‌طور که هستند قبول کنید. تلاش نکنید آنها را تغییر دهید یا بهتر کنید. با صبوری و محبت به حرف‌های آنها گوش دهید. در این صورت چه آن فرد از شما خوشش بیاید، چه نه، می‌توانید به سمت اهداف خود حرکت کنید. دکتر شارلوت کسل (Charlotte Kasl) نویسنده‌ی کتاب «اگر بودا نامزد داشت» می‌گوید: «تایمی سنسور شخصی خود را از کار می‌اندازید، می‌توانید به بهترین‌ها دست یابید. طرف مقابل را در ذهن خود ببخشید و از اشتباهات او بگذرید. در این صورت می‌توانید خودتان را هم ببخشید که از او ترسیدید یا عصبانی انجام گرفتید.»

پایان تلاش خود را بکنید و از همه‌ی امکانات خود هستفاده کنید. اهمیت دادن به اینکه بقیه از شما خوش‌شان می‌آید یا نه، فقط حیاتی‌ترین دارایی شما را هدر می‌دهد: انرژی شما را.

این کتاب پرطرفدار را از دست ندهید

در هر مذاکره‌ای پاسخ بله بگیرید، مذاکره بر سر حقوق افزایش، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


۴۲۰۰۰تومان