فارس پیکس

خواص بادام؛ ۱۴ خاصیت دارویی بادام و ارزش تغذیه‌ای آن برای سلامت بدن • فارس پیکس

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶

بادام همچون گردو و پسته ازجمله آجیل‌های خوشمزه‌ای هست که اتفاقا خواص زیادی هم برای سلامتی دارد. بادام از میوه‌ی درخت بادام به‌دست می‌آید. نام علمی این خشک‌بار پرونوس دالسیس (Prunusdulsis) و بومی مناطق خاورمیانه، هند و شمال آفریقهست. همچنین در مناطقی مثل ایران، عربستان سعودی، لبنان، ترکیه، سوریه، اردن و اسرائیل یافت می‌شود. طعم بادام از شیرین تا تلخ قابل‌تغییر هست و هر دو نوع آن در فروشگاه‌ها وجود دارد. این آجیل خوشمزه، خواص درمانی زیادی نیز دارد که در ادامه به برخی از خواص بادام اشاره خواهیم کـــرد.

مصرف بادام

بادام شیرین مصرف خوراکی دارد؛ اما از نوع تلخ آن روغن تهیه می‌کنند که معمولا به‌عنوان چاشنی در غذا هستفاده می‌شود. معمولا بادام به‌صورت خام مصرف می‌شود، اما می‌توان از آن در سالاد و سایر غذاها هستفاده کـــرد. شیربادام نوشیدنیِ لذیذ و جایگزین نیکوی برای شیر گاو هست. می‌توانید مستقیم و با معده‌ی خالی از بادام هستفاده کنید؛ مصرف بادام با معده‌ی خالی می‌تواند میزان و سرعت جذب مواد مغذی آن را در بدن افزایش دهد. همچنین می‌توانید شب‌ها بادام را در آب خیس کنید و صبح روز بعد آن را بخورید. خلال بادام هم به‌عنوان یک چاشنی فوق‌العاده در بعضی از غذاها هستفاده می‌شود.

مواد مغذی و خواص بادام برای سلامتی

خواص بادام - طریقه‌ی مصرف بادام

در مقایسه با سایر مغزها، بادام سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفید هست. بادام منبع غنی از ویتامین E، کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم، پروتئین، فیبر، منگنز، ریبوفلاوین، فسفر و چربی‌های سالم مورد نیاز بدن هست. همچنین روی، سلنیوم، مس و نیاسین هم در آن یافت می‌شود. بادام به‌عنوان یک میان‌وعده، زیاد معقول هست زیرا خیلی از مواد مغذی و ویتامین‌هایی که بدن به آنها نیاز دارد را تأمین می‌کند.

بادام به‌خاطر ارزش درمانی بالا و طعم نیکوی که دارد، در رژیم غذایی زیادی از افراد هستفاده می‌شود. بعضی از خواص بادام درادامه بیان انجام گرفته هست.

۱. تقویت سلامت مغز

بادام سرشار از مواد مغذی هست که برای تتکمیل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به ‌عنوان یک غذای اصلی برای کودکان در‌حال‌رانجام گرفت هستفاده می‌انجام گرفته هست. این خشک‌بار از ریبوفلاوین و ال‌کارنیتین تشکیل انجام گرفته هست که ازجمله مواد مغذی برای مغز هستند. بادام فعالیت‌های مغزی را افزایش می‌دهد، در ایجاد راههای عصبی جدید نقش دارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که هستفاده از بادام در رژیم غذایی، مثل روغن بادام، برای سلامت عمومی و عملکـــرد بهتر دستگاه عصبی مفید هست.

بعضی از مادران هر روز بادام آب‌کـــرده به کودکان خود می‌دهند. مصرف دو تا سه دانه بادام در روز کافی هست. در صورت واکنش حساسیتی می‌توانید لایه‌ی خارجی آن را جدا کنید، چون مواد مغذی ندارد.

۲. تنظیم سطح کلسترول

مصرف مداوم بادام به افزایش سطح کلسترول نیکو خون (HDL) کمک می‌کند و در کاهش کلسترول بد خون (LDL) مؤثر هست.

۳. بهبود سلامت هستخوان

بادام منبع بی‌نظیری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مقدار زیادی فسفر هست. فسفر تأثیر چشمگیری روی قدرت و دوام هستخوان و دندان دارد و از بیماری‌های وابسته به سن مانند پوکی هستخوان جلوگیری می‌کند.

۴. جلوگیری از بیماری‌های قلبی

خواص بادام - جلوگیری از بیماری قلب

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، یکی دیگر از خواص بادام برای سلامتی هست. چربی‌های‌ غیراشباع، پروتئین و پتاسیم موجود در بادام همگی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. ویتامین ای (E) یک آنتی اکسیدان مؤثر هست و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، درحالی‌که منیزیم موجود در بادام می‌تواند در جلوگیری از حمله‌ قلبی مؤثر باانجام گرفت. بعضی از ترکیبات موجود در بادام روی پروتئین‌ِ واکنشیِ C تأثیر می‌گذارد؛ این پروتئین‌ها باعث التهاب خطرناک شریانی می‌شود. بادام همچنین منبع غنی از اسیدفولیک هست. بنابراین به کاهش سطح هموسیستئین که عامل ایجاد پلاک چربی در رگ‌ههست، کمک می‌کند. علاوه‌براین، فلاونوئید پوست بادام با ویتامین E ترکیب می‌شود و از آسیب دیواره‌ی رگ‌ها جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که هستفاده‌ی کوتاه‌مدت از رژیم بادام در آقاان بین سنین ۲۰ تا ۷۰ سال سبب بهبود عملکـــرد عروقی می‌شود.

۵. تقویت دستگاه ایمنی

بدن انسان ترکیبات زیادی داردکه باعث حفظ سلامت کلی بدن و قلیایی‌بودن محیط آن می‌شود. بادام منبع غنی از مواد قلیایی هست که برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن زیاد معقول هست که توانایی ازبین‌بردن بیماری‌ها را افزایش می‌کند. علاوه‌بر اینکه میزان مواد قلیایی بادام زیاد بالهست، مقدار زیادی ویتامین E هم دارد که آنتی‌اکسیدانی خیلی قوی هست. این آجیل همچنین رادیکال‌های آزاد خطرناک را از بین می‌برد. رادیکال‌های آزاد، بیماری‌های مزمن را در بدن تانجام گرفتید می‌کند و می‌تواند برای بدن خطرناک باانجام گرفت. آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E که در بادام یافت می‌شود، در درمان بیماری‌های زیادی مثل سرطان و بیماری‌های قلبی تأثیر دارد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین E کافی دریافت می‌کنند، به‌میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش از بقیه در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

۶. مراقبت از پوست

خواص بادام برای مراقبت از پوست به‌نیکوی شناخته انجام گرفته هست. معمولا برای ماساژ نوزادان از روغن بادام هستفاده می‌شود. شیر بادام به‌خاطر تأثیرات مثبتی که روی پوست دارد، معمولا در بعضی از سوپ‌ها مصرف می‌شود.

۷. کاهش التهاب

خیلی از آقام تصور می‌کنند که «چربی» تکمیلا مضر هست، اما درواقع این‌طور نیست. برخی از اسیدهای چرب ضروری هستند و مصرف آنها برای سلامت کلی بدن لازم هست. بدن نمی‌تواند این اسیدهای چرب را بسازد و لازم هست که از طریق منابع غذایی آنها را تأمین کنیم. بادام دو نوع اسید چرب زیاد حیاتی یعنی لینولئیک و لینولنیک اسید دارد. این اسیدهای چرب به کاهش التهابات موجود در بدن که افراد زیادی از آن رنج می‌برند، کمک می‌کند. اسید چرب همچنین به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) کمک می‌کند و در سلامت پوست و‌ مو نقش دارد. پایان این موارد نشان می‌دهد که این آجیل چقدر برای بدن مفید هست.

۸. تنظیم فشار خون

خواص بادام - تنظیم فشار خون

پتاسیم موجود در بادام به تنظیم فشار خون و کاهش سطح نمک کمک می‌کند و نوسان فشار خون را کنترل می‌کند. سایر مواد مغذی موجود در بادام هم باعث ایجاد تعادل لازم برای بدن می‌شود که می‌تواند از بیماری‌های زیادی جلوگیری کند. تعادل ویتامین‌ها و موادمعدنی برای یک داشتن خانومدگی سالم ضروری هست. اما اگر یکی از این عناصر نادیده گرفته شود، روی پایان بدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند سبب کم خونی، هسترس و افزایش فشار خون شود.

۹. افزایش تولید انرژی

وجود منیزیم، مس و ریبوفلاوین موجود در بادام به تولید انرژی و افزایش سرعت سوخت و‌ ساز بدن کمک می‌کند. اگر در روز تحرک لازم را دارید، تعداد عدد از این خشک‌بار می‌تواند نیاز بدن شما را تأمین کند؛ بدون اینکه نگران چربی و کالری آن باشید.

۱۰. جلوگیری از سرطان

یکی از خواص بادام جلوگیری از سرطان هست. بادام باعث عبور آسوده غذا از لوله‌ی گوارش و درنتیجه پیشگیری از سرطان روده بزرگ (کولون) می‌شود.

۱۱. جلوگیری از دیابت

جلوگیری از دیابت، یکی دیگر از خواص بادام برای سلامتی بدن هست. بادام افزایش ناگهانی سطح گلوکز و انسولین بعد از مصرف وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد. ممکن هست قند خون افراد مبتلا به دیابت با صرف هر وعده‌ی غذایی به میزان زیاد تغییر کند. این تغییرات برای بدن خطرناک هست. مصرف بادام می‌تواند در جلوگیری از تغییرات خطرناک قند خون مؤثر باانجام گرفت. بادام در تنظیم روند جذب گلوکز نقش دارد و فرایند جذب را آسوده‌تر می‌کند.

۱۲. مصرف بادام در زمان بارداری

بادام یکی از خوراکی‌های حاوی اسیدفولیک هست که از برخی نقص‌های هنگام تولد در نوزادان جلوگیری می‌کند. همچنین رانجام گرفت سلول‌های سالم و تشکیل بافت را تحریک می‌کند. نقص لوله‌ی عصبی، شرایطی هست که در آن لوله‌ی عصبی در جنین یا وجود ندارد و یا به‌درستی تشکیل نمی‌شود. پزشکان در دوران بارداری برای خانم‌ها، مکمل‌های اسید فولیک تجویز می‌کنند تا تتکمیل لوله‌ی عصبی جنین به‌درستی انجام شود. بادام به اندازه‌ی کافی اسید فولیک دارد و می‌تواند سلامت مادر و جنین را تضمین کند.

۱۳. کاهش وخانوم

خواص بادام - کاهش وخانوم

اگر به‌دنبال کاهش وخانوم هستید، نوشیدن شیربادام زیاد معقول هست. اسیدچرب غیراشباع موجود در بادام در کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری مؤثر هست. فیبر غذایی موجود در بادام برخلاف اینکه خوراکی کوچکی هست، اما باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم کم‌کالری و غنی از بادام برای افراد چاقی که قصد کاهش وخانوم دارند، زیاد معقول هست.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به‌طورمرتب از بادام هستفاده می‌کنند (حداقل دو بار در هفته)، افزایش در وخانوم ایدئال خود باقی می‌مانند. همچنین در مقایسه با آن، افرادی که کاهش یا هیچ‌تایم از بادام هستفاده نمی‌کنند افزایش از نوسان وخانوم خود رنج می‌برند. فیبر موجود در بادام به حرکات روده کمک می‌کند، وخانوم را کاهش می‌دهد و باعث سم زدایی از بدن می‌شود.

۱۴. جلوگیری از یبوست

بادام سرشار از فیبر هست و مثل سایر غذاهای دارای فیبر می‌تواند از یبوست جلوگیری کند. به صورت حتم لازم هست بعد از مصرف بادام مقدار قابل‌توجهی آب نوشیده شود تا روند جذب با سرعت افزایشی اتفاق بیفتد. نیاز نیست که روزانه مقدار زیادی بادام بخورید، خوردن ۴ یا ۵ عدد بادام کافی هست تا هضم بهتری داشته باشید و حرکات روده منظم شود.

مانند سایر فیبرها، بادام هم موارد منع مصرف دارد. بادام دارای اگزالات هست. اگزالات اضافی سبب ایجاد کریستال می‌شود و می‌تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند. به‌عنوان مثال، بیمارهای کلیوی یا افراد با مشکلات کیسه‌ی صفرا نباید بادام مصرف کنند.

مقدار کالری موجود در بادام چقدر هست؟

یک فنجان بادام ۵۲۹ کالری دارد، اما نیاز نیست که یک‌باره همه‌ی این مقدار را مصرف کنیم. ۲۵ درصد این مقدار در روز کافی هست. به‌عنوان یک مثال ساده‌تر تقریبا ۲۳ عدد بادام حدود ۱۳۰ کالری دارد. مصرف بادام می‌تواند به افزایش سطح چربی‌های غیراشباع بدن کمک کند و همچنین موادمعدنی فوق‌العاده‌ای دارد.

خواص بادام تنها محدود به موارد بالا نیستند. در واقع یکی از رازهای زیبایی موهای خانومان هندی، هستفاده از روغن بادام هست. همچنین نقش و تأثیر بادام بر کاهش اضطراب در پژوهش‌هایی مورد بررسی قرار گرفته هست.