فارس پیکس

خواص خرما برای سلامتی؛ ۱۳ خاصیت هستثنائی و ارزش تغذیه‌ای این خوراکی لذیذ • فارس پیکس

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶

خرما یا رطب، میوه‌ای زیاد قدیمی هست که در مناطق گرراهی پرورش می‌یابد. آقام کشورهای اروپایی و آمریکایی معمولا زیاد از این میوه هستفاده نمی‌کنند، اما در خاورمیانه، خرما ماده‌ی غذایی رایج و محبوبی هست. خهستگاه اصلی این میوه، کشور هندوستان هست و به‌نقل کرد‌ی بهستان‌شناسان، قدمتی پنج‌هزارساله دارد. خواص خرما متعدد هست و به همین علت، خوراکی مقوی برای تایم افطار یا پس از وضع حمل خانم‌ههست. در مطلب زیر، شما را با خواص خرما آشنا می‌کنیم. فقط این نکته‌ی حیاتی را به‌خاطر داشته باشید که اگر اضافه‌وخانوم یا بیماری دیابت دارید، باید با احتیاط افزایشی از این میوه هستفاده کنید.

فواید خرما به‌طور اجمالی عبارت‌‌اند از کمک به برطرف‌انجام گرفتن مشکلاتی همچون یبوست، اختلالات روده‌ای، مشکلات قلبی، کم‌خونی، اختلالات جنسی، اسهال، سرطان معده و زیادی از بیماری‌های دیگر. همچنین خرما به افزایش سالم وخانوم نیز کمک می‌کند و سرشار از ویتامین‌های گوناگون، مواد معدنی و فیبر هست. این میوه‌ی خوشمزه حاوی چربی، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم نیز هست که همه‌ی آنها برای سلامت مفیدند. برخی متخصصان سلامت می‌گویند خوردن یک عدد خرما در روز برای داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم ضروری هست.

مزایای فراوان خرما برای سلامت، آن را به یکی از مواد غذایی زیاد عالی برای رانجام گرفت عضلانی تبدیل کـــرده هست. آقام به‌روش‌های مختلفی از آن هستفاده می‌کنند، مانند مخلوط‌کـــردن خمیر خرما با شیر و مهست یا مالیدن آن روی نان به‌عنوان صبحانه‌ای لذیذ و سالم. خمیر خرما برای کودکان و بزرگ‌سالان مفید هست، به‌خصوص در طول دوره‌ی نقاهت، یعنی پس از آسیب‌دیدگی یا بیماری.

براساس پژوهش‌های پزشکی مدرن، ثابت انجام گرفته هست که خرما در پیشگیری از سرطان معده مفید هست. مسلمانان باتوجه‌به سنت‌های فرهنگی‌شان، روزه‌ی خود را با خوردن خرما و مقداری آب افطار می‌کنند. خرما به جلوگیری از پرخوری پس از افطار نیز کمک می‌کند. هنگامی که بدن شروع می‌کند به جذب مواد مغذی فراوانِ موجود در خرما، احساس گرسنگی برطرف می‌شود. همچنین مصرف خرما برای سیستم عصبی نیز زیاد مفید هست، چون مقدار قابل‌توجهی پتاسیم دارد.

خرما یکی از مواد غذایی شیرین و پرفایده هست که می‌تواند روند گوارش را تنظیم کند. این میوه می‌تواند سطوح انرژی افراد را در عرض نیم‌ ساعت به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. انجمن سرطان آمریکا مصرف ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر رژیمی را در روز توصیه می‌کند. این مقدار فیبر را می‌توان ازطریق مصرف خرما تأمین کـــرد. همچنین نقل کرد می‌شود خوردن یک خرما در روز به شما کمک می‌کند سلامت چشم‌تان را در پایان طول خانومدگی حفظ کنید. طبق تحقیقات انجام‌انجام گرفته، خرما در محافظت از ما در برابر شب‌کوری نیز واقعا مؤثر هست.

ارزش تغذیه‌ای خرما

خرما منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف هست. همچنین منبع نیکوی از انرژی، قند و فیبر به‌حساب می‌آید. مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم و روی نیز در خرما وجود دارد. این میوه همچنین حاوی ویتامین‌هایی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین آ و ویتامین کا هست.

فواید خرما برای سلامت

۱. رفع یبوست

یبوست - خواص خرما

خرما را اغلب، ماده‌ی غذایی ملین (ضدیبوست) می‌دانند. به همین دلیل هست که افرادِ مبتلا به یبوست غالبا از آن هستفاده می‌کنند. برای بهره‌مندی از اثر ضدیبوست خرما، تعداد عدد از آنها را در طول شب در آب بخیسانید و صبح، محلول غلیظِ به‌وجودآمده را مصرف کنید. این روش مصرف، اثر ضدیبوستی خرما را به بهترین شکل بروز می‌دهد. محلول یادانجام گرفته حاوی مقدار زیادی فیبر محلول هست که برای افزایش حرکات سالم روده و عبور آسوده غذا از میان مجرای روده‌ای ضروری هست و می‌تواند علائم یبوست را از بین ببرد.

۲. تقویت هستخوان‌ها

مقادیر قابل‌توجهی از مواد معدنی در خرما وجود دارد و همین آن را به نوعی اَبَرغذا (سوپرفود) برای تقویت هستخوان‌ها و مبارزه با بیماری‌های دردناک و ناتوان‌کننده‌ مانند پوکی‌ هستخوان تبدیل می‌کند. خرما حاوی سلنیم، منگنز، مس و منیزیم هست که همه‌‌ی آنها برای تقویت و رانجام گرفت هستخوان‌های سالم ضروری‌اند، به‌ویژه با بالارفتن سن که هستخوان‌ها به‌تدریج ضعیف می‌شوند. بنابراین می‌توانید با خوردن خرما هستخوان‌های‌تان را تقویت کنید.

۳. درمان اختلالات روده‌ای

گمان می‌رود نیکوتین موجود در خرما برای درمان انواع زیادی از اختلالات روده‌ای مفید باانجام گرفت. مصرف مداوم خرما به مهار رانجام گرفت میکروارگانیسم‌های پاتولوژیک کمک می‌کند و بنابراین رانجام گرفت باکتری‌های مفید را در روده‌ها افزایش می‌دهد. اخانومظر مشکلات گوارشی، خرماها حاوی فیبرهای محلول و نامحلول و همچنین آمینواسیدهای مفید زیادی هستند که می‌توانند فرایند هضم غذا را مؤثرتر ساخانومد. به‌این‌ترتیب، دستگاه گوارش، مواد مغذی افزایشی جذب خواهد کـــرد و این مواد برای هستفاده‌ی معقول وارد بدن شما می‌شوند.

۴. درمان کم‌خونی

خرما مقدار زیادی مواد معدنی دارد که برای زیادی از بیماری‌ها مفیدند. میزان بالای آهن موجود در خرما، این میوه را به مکمل غذایی معقولی برای افراد مبتلا به کم‌خونی تبدیل می‌کند. مقادیر زیادِ آهن موجود در خرما، کمبود ارثی آهن در بیماران کم‌خون را جبران می‌کند، انرژی و قدرت را افزایش می‌دهد و درعین‌حال باعث کاهش احساس خستگی و بی‌حالی می‌شود.

۵. درمان آلرژی

آلرژی فصلی - خواص خرما

یکی از ویژگی‌های زیاد جالب خرما، وجود گوگرد آلی در آن هست. این عنصر به‌ندرت در مواد غذایی وجود دارد، اما دارای مزایای قابل‌توجهی برای سلامت هست، ازجمله کاهش واکنش‌های آلرژیک و آلرژی‌های فصلی. باتوجه‌به تحقیقی که در سال ۲۰۰۲ انجام انجام گرفت، ترکیبات گوگرد آلی می‌توانند میزان ناآسودهی ناشی از اس‌اِی‌آر (رینیت آلرژیک فصلی) را کاهش دهند. این آلرژی فقط در ایالات‌متحده حدود ۲۳میلیون نفر را درگیر می‌کند. مصرف خرما و اضافه‌انجام گرفتن گوگرد آن به رژیم غذایی، راه نیکوی برای کاهش اثرات آلرژی‌های فصلی هست.

۶. کمک به افزایش وخانوم

خرما را باید به‌عنوان ماده‌ی غذایی حیاتیی در هر رژیم غذایی سالمی گنجاند. خرما حاوی قند، پروتئین و زیادی از ویتامین‌های ضروری هست. اگر خرما را به‌همراه پوره‌ی خیار مصرف کنید، می‌توانید وخانوم‌تان را در سطح متعادل نگه‌دارید و کاری کنید زیاد‌ازحد لاغر به‌نظر نرسید. یک کیلوگرم خرما تقریبا ۳۰۰۰ کالری دارد و کالری‌ موجود در آن برای رفع نیازهای روزانه‌ی بدن کافی هست. به صورت حتم بدیهی هست که نباید در طول روز فقط خرما بخورید. اگر لاغر و باریک‌اندام هستید و می‌خواهید وخانوم‌تان را افزایش دهید یا اگر تلاش می‌کنید عضله‌سازی کنید یا به‌علت مشکلات پزشکیِ جدی ضعیف انجام گرفته‌اید، باید خرما مصرف کنید.

۷. افزایش انرژی

خرما سرشار از قندهای طبیعی مانند گلوکز، فروکتز و ساکارز هست. بنابراین، میان‌وعده‌‌ای تکمیل برای افزایش فوری انرژی محسوب می‌شود. زیادی از آقام در سراسر جهان هنگامی که عصرها احساس سستی و بی‌حالی می‌کنند، به‌عنوان میان‌وعده‌‌ای سریع به‌سراغ خرما می‌روند. در اغلب اوقات هنگامی که در باشگاه، بیرون یا حتی داخل خانه ورزش می‌کنید، پس از مدتی احساس خستگی و بی‌حالی به شما دست می‌دهد؛ در این حالت، خوردن تعداد عدد خرما به شما کمک می‌کند بلافاصله انرژی ازدست‌رفته‌تان را مجدد به‌دست آورید.

۸. حفظ سلامت سیستم عصبی

ویتامین‌های موجود در خرما، آن را به تقویت‌کننده‌‌ای ایدئال برای سلامت و عملکـــرد سیستم عصبی تبدیل می‌کند. پتاسیم یکی از مواد معدنی زیاد حیاتیی هست که به داشتن سیستم عصبی سالم و پاسخ‌گو کمک می‌کند و همچنین سرعت و هوشیاری فعالیت مغزی را بهبود می‌بخانجام گرفت. بنابراین خرما برای افراد سالمندی که سیستم عصبی‌شان کُند و ضعیف انجام گرفته هست، منبع غذایی شگفت‌انگیزی هست، همچنین برای کسانی که می‌خواهند ذهن‌شان را هوشیار و فعال نگه دارند.

۹. ارتقای سلامت قلب

سلامت قلب - خواص خرما

خرما در سالم نگه‌داشتن قلب زیاد مؤثر هست. برای بهره‌مندی از افزایشین تأثیر مثبت خرما روی سلامت قلب، آن را به این شیوه مصرف کنید: تعداد عدد خرما را از شب قبل در آب خیس کنید و صبح روز بعد آن را در همان آب له کنید و بخورید. خرما همچنین منبعی غنی از پتاسیم هست که تحقیقات نشان داده‌اند خطر سکته‌ی مغزی و سایر بیماری‌های مرتبط با قلب را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر این، مصرف خرما به‌عنوان روشی خوراکی و سالم، برای کاهش سطوح کلسترول ال‌دی‌ال در بدن توصیه می‌شود؛ کلسترول ال‌دی‌ال عامل حیاتیی در بروز حملات قلبی، بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی هست. ازاین‌رو اگر دو بار در هفته از خرما هستفاده کنید، می‌توانید سلامت کلی قلب‌تان را به‌طور قابل‌توجهی بهبود ببخشید.

۱۰. درمان ضعف جنسی

تحقیقات نشان داده‌اند خرما برای افزایش بُنیه‌ی جنسی نیز مفید هست. از شب قبل، یک مشت خرما را در شیر تازه‌ی بُز بخیسانید و صبح روز بعد آنها را در همان شیر با مخلوطی از پودر هل و عسل بکوبید. این مخلوط، تونیک زیاد مفیدی برای افزایش قدرت جنسی و کاهش ناباروری ناشی از اختلالات جنسی مختلف هست. برای اثبات تأثیر خرما روی درمان ضعف جنسی، تحقیقاتی نیز انجام انجام گرفته هست. یکی از آنها تحقیقی هست که بهمن‌پور در سال ۲۰۰۶ انجام داد. او اثرات خرما و روغن آن را روی عملکـــرد جنسی بررسی کـــرد و دریافت که مقادیر بالای هسترادیول و ترکیبات فلاونوئید موجود در خرما باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم و همچنین افزایش اندازه و وخانوم بیضه‌ها می‌شوند. بنابراین اگر به‌دنبال نوعی تقویت‌کننده‌ی آقاانه هستید، تعداد عدد خرما بخورید، چون تقویت‌کننده‌ی جنسی طبیعی و قدرتمندی هست.

۱۱. پیشگیری از شب‌کوری

فواید خرما زیاد زیاد هست و معمولا برای مبارزه با بیماری‌های مختلفِ گوش و حلق و بینی از آن هستفاده می‌شود. ثابت انجام گرفته هست تایمی برگ‌های نخل، له شوند و به‌شکل خمیری به اطراف چشم مالیده شوند یا تایمی به‌صورت خوراکی مصرف شوند، می‌توانند تعداد دفعات شب‌کوری را کاهش دهند. این روش معمولا در مناطق روستایی که خرما را به‌عنوان دارویی جایگزین پرورش می‌دهند، به‌کار می‌رود.

۱۲. درمان اسهال

خرمای رسیده حاوی پتاسیم هست که مصرف آن، روش مؤثری برای مهار اسهال تلقی می‌شود. هضم آن نیز آسان هست و درنتیجه به سبک‌کـــردن ماهیت غیرقابل‌پیش‌بینی اسهال مزمن کمک می‌کنند. فیبر محلولِ موجود در آنها نیز به‌وسیله‌ی حجیم‌کـــردن مدفوع و کمک به عملکـــرد سالم و طبیعی سیستم دفع ادرار، به رفع اسهال کمک می‌کند.

۱۳. پیشگیری از سرطان معده

تحقیقات نشان داده‌اند مصرف خرما روشی آسان و مؤثر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده یا کهستن از اثرات آن هست. خرما به‌عنوان تونیکی مفید برای پایان گروه‌های سنی عمل می‌کند و حتی در برخی موارد، تأثیر بهتری نسبت‌به داروهای مرسوم دارد. ازآنجاکه خرما میوه‌ای طبیعی هست، هیچ‌گونه اثرات جانبی منفی روی بدن انسان نمی‌گذارد. خرما معمولا به‌سرعت و به‌آسودهی هضم می‌شود و انرژی فرد را خیلی زود افزایش می‌دهد.

باوجوداینکه خرما دارای ارزش تغذیه‌ای بالایی هست، باید در هنگام انتخاب آن تکمیلا دقت کنید، چون سطح‌ این میوه زیاد چسبناک هست و ممکن هست به‌آسودهی آلودگی‌های مختلف را جذب کند. بنابراین فقط باید آنهایی را مصرف کنید که به‌نیکوی فراوری و بسته‌بندی انجام گرفته‌اند. همچنین حتما قبل از مصرف، خرماها را به‌طور تکمیل بشویید، چون این کار به پاک‌کـــردن آلودگی‌های روی پوست خرما کمک می‌کند.