فارس پیکس

دلیل زوج‌هایی که ارتباط عاطفی خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، موفق نیستند؟ • فارس پیکس

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶

این‌روزها رسانه‌های اجتماعی پر هست از تصویر‌های خانوم‌وشوهرهایی که مدام از خودشان سلفی می‌گیرند و تصویرشان را در پروفایل قرار می‌دهند یا در صفحه‌هایشان به‌اشتراک می‌گذارند. آنها مرتب از رابطه‌ی نیکو‌شان باهم صحبت می‌کنند و انگار می‌خواهند به همه ثابت کنند که هیچ مشکلی ندارند. حالا اگر یک روز واقعا با آنها تایم بگذرانید، با خودتان می‌گویید این‌ها ابداً دلیل کنار هم خانومدگی می‌کنند! خانومدگی این زوج‌ها معمولا برخلاف آن‌چه درمعرض عموم به‌نمایش می‌گذارند، در آستانه‌ی فروپاشی هست و تقریبا به یک تلنگر بند هست. آنها از مسائل عادی روزمره گرفته تا امور مربوط به فرخانومدان و مشکلات مالی، مدام با یکدیگر کلنجار می‌روند. اما در دنیای مجازی خوشبخت و سعادتمند به‌نظر می‌رسند. با ما باشید تا ببینید علت چیست؟

آیا هستفاده از رسانه‌های اجتماعی بد هست؟

رسانه‌های اجتماعی بد نیستند؛ درواقع ابداً بد نیستند. کاربردها و مزایایشان در ارتباطات انسانی، زیاد زیاد هست. اما متأسفانه زیادی از آقام آنها را به جولانگاه خانومدگی روزانه‌شان تبدیل کـــرده‌اند که شامل روابط عاطفی و خصوصی‌شان نیز می‌شود.

زوج‌هایی که واقعا خوشحال هستند، چیزی برای لاف‌زدن ندارند. درحقیقت، آنها به‌دشواری درباره‌ی رابطه‌شان در رسانه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند. در این مطلب، هشت مورد از دلایلی را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهند زوج‌هایی که مدام در رابطه با خانومدگی شخصی‌شان در رسانه‌های اجتماعی داد نقل کرد می‌دهند، در اشتباه محض به‌سر می‌برند.

۱. آنها درواقع می‌خواهند خودشان را قانع کنند

زوج‌هایی که خانومدگی عاطفی‌شان را در رسانه اجتماعی می‌گذارند می‌خواهند خودشان را قانع کنند

هنگامی که دو نفر در رسانه‌های اجتماعی مدام از خوشمزگی‌هایشان تعریف می‌کنند، به یکدیگر ابراز عشق می‌کنند و تصویر های از خودشان پخش می‌کنند که فعالیت‌های جالب و رمانتیک‌شان را نشان می‌دهد، می‌خواهند دیگران را متقاعد کنند که در یک رابطه‌ی سالم و شاد هستند و درواقع می‌خواهند خودشان هم باور کنند که در یک رابطه‌ی شاد و سالم هستند. نیکی گلدشتاین متخصص امور جنسی می‌گوید: «افرادی که چنین مطالبی را در رسانه‌های اجتماعی به‌اشتراک می‌گذارند، افرادی هستند که به‌دنبال تأیید رابطه‌شان توسط دیگران هستند.»

هر یک از لایک‌ها و دیدگاه‌هایی که زیر مطالب و تصویر ها این افراد گذاشته می‌شود، تأییدی هست بر رابطه‌ی بی‌نظیر آنها! آنچه اهمیت دارد، نظرات دیگران درباره‌ی آن مطلب هست.

۲. این زوج‌ها ممکن هست به بیماری‌های روحی و روانی مبتلا باشند

پژوهشگران پس از بررسی یک نظرسنجی از ۸۰۰ آقا در محدوده‌ی سنی ۱۸ تا ۴۰ سال، دریافتند خودشیفتگی (نارسیسیسم) و روان‌آزاری (سایکوپاتی) با تعداد سلفی‌های ارسالی فرد ارتباط دارد؛ درحالی‌که خودشیفتگی و خودشیءپنداری (حالتی که در آن فرد خود را مانند یک شیء می‌بیند نه انسان) به ویرایش تصویر‌هایی که فرد در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کند مرتبط هست.

مطالعه‌ی دیگری نشان داد ارسال مطالب (خصوصی و شخصی)، برچسب‌گذاری و ارسال دیدگاه در فیس‌بوک نیز اغلب با خودشیفتگی هم در خانومان و هم در آقاان ارتباط دارد.

خلاصه هر چه افزایش درگیر شبکه‌های اجتماعی و ارسال مطالبی از خانومدگی شخصی خودتان در آنها باشید، افزایش احتمال می‌رود که به خودشیفتگی یا بدتر از آن، روان‌آزاری مبتلا باشید. پروفسور براد بوش‌من از دانشگاه ایالتی اوهایو می‌گوید: «خودشیفته‌ها شریک‌ عاطفی زیاد بدی هستند.»

۳. تایم این افراد در رسانه‌های اجتماعی هدر می‌رود

مسلما این‌طور هست. زوج‌های خوشبخت زمانی را که کنار یکدیگر هستند و از بودن باهم لذت می‌برند، به‌خاطر ارسال تصویر سلفی یا یک مطلب خراب نخواهند کـــرد. حتی هنگامی که در سفر هستند، سعی می‌کنند از هر لحظه برای خوش‌گذراندن هستفاده کنند. به‌همین‌دلیل معمولا تصویر ها و مطالب‌شان را پس از بازگشت‌شان به خانه در شبکه‌های اجتماعی‌شان خواهید دید. درحالی‌که زوج‌های ناموفق فقط به فکر ارسال تصویر و مطلب هستند و شاید ابداً همدیگر را به‌درستی نمی‌بینند.

۴. خانومدگی عاطفی این زوج‌ها متزلزل هست

افرادی که مدام در شبکه‌های اجتماعی هستند خانومدگی عاطفی متزلزل دارند

یک نظرسنجی از زیاد از ۱۰۰ زوج، نشان داد افرادی که اغلب در رسانه‌های اجتماعی مشغول ارسال مطالب هستند، معمولا رابطه‌ی عاطفی متزلزلی دارند.

۵. زوج‌های ناموفق، حتی مشاجره‌های خود را به رسانه‌های مجازی می‌کشانند

آیا تاکنون در دعوای یک خانوم‌وشوهر حضور داشته‌اید؟ کاهشین چیزی که می‌توان درباره‌ی آن گفت این هست که دعوای یک زوج در حضور دیگران کار زیاد ناپسندی هست. حال تصور کنید اگر این دعواها در توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام یا حتی یوتیوب به‌اشتراک گذاشته شود چه پیش خواهد آمد؟

علاوه‌بر زوج‌هایی که مدام از رابطه‌ی نیکو‌شان می‌گویند، زوج‌هایی نیز هستند که دعواهای خود را به رسانه‌های اجتماعی می‌کشانند. مشاجره‌های خانوم‌وشوهری باید به‌طور خصوصی بین خودشان اتفاق بیفتد، نه اینکه از عصبانیت‌شان فیلم بگیرند و آن را در رسانه‌ها آپلود کنند یا حتی مطلبی درباره‌ی آن بنویسند. باور کنید گاهی دیده‌ انجام گرفته هست که یکی از همسران با انتشار یک مطلب در رسانه‌های اجتماعی به شریک‌ عاطفی‌اش تیکه می‌اندازد! این کار اشتباه هست. واقعا نیاز نیست که دوستان، خانواده، همکاران و حتی مشتریان‌تان از این مسائل رویداد داشته باشند.

۶. این افراد برای شادبودن به رابطه‌ی عاطفی‌شان تکیه می‌کنند

محققان به این حالت رابطه‌ی مشروط به عزت‌نفس (Relationship Contingent Self-Esteem) می‌گویند. این حالت به‌عنوان شکل ناسالمی از اعتمادبه‌نفس توصیف می‌شود که به چگونگی رابطه‌ی عاطفی شما بستگی دارد. این افراد از رسانه‌های اجتماعی برای تحریک حس حسادت دیگران هستفاده می‌کنند و حتی به جاسوسی شریک‌ عاطفی‌شان می‌پرداخانومد.

این نتایج نشان می‌دهند که این افراد نیاز دارند که به دیگران، شریک‌شان و حتی خودشان نشان دهند که رابطه‌ی عاطفی‌شان عالی هست و بنابراین آنها نیز حال‌شان نیکو هست.

۷. آنها مدام به‌دنبال اثبات رابطه‌شان هستند

زوج‌هایی که واقعا خوشحال هستند، نیازی به تأیید دیگران در رسانه‌های اجتماعی ندارند و برای‌شان حیاتی نیست به دیگران ثابت کنند که چقدر خوشحال هستند. آنها نیازی به نمایش‌دادن خودشان، تحریک حسادت دیگران و نظایر آن ندارند. رابطه‌ی عاطفی آنها زیاد ایمن هست و لزومی نمی‌بینند در محیط مجازی درباره‌ی آن صحبت کنند.

۸. افرادی که پایان دقایق خصوصی‌شان را نیز در فیس‌بوک ثبت می‌کنند شاد نیستند

افرادی که مدام در فیسبوک و رسانه‌های اجتماعی هستند ببه اندازه کافی شاد نیستند

هر تعداد این رسانه‌ی اجتماعی نقش حیاتیی در ارتباطات انسانی دارد، اما باید بدانید که هستفاده‌ی نامعقول از آن (درواقع همه‌ی رسانه‌های اجتماعی) سبب می‌شود نتوانید خانومدگی شادی را تجربه کنید. بر این اساس، محققان در یک مؤسسه پژوهشی در دانمارک آزمایشی را روی ۱۰۹۵ نفر انجام دادند تا ببینند اگر آقام یک هفته فیس‌بوک را ترک کنند چه اتفاقی خواهد افتاد.

نتایج آزمایش مشخص بود. زیادی از افراد این گروه، رضایت‌مندی افزایشی را از خانومدگی تجربه کـــردند.

قبل از آزمایش از همه‌ی افراد خوهسته انجام گرفت تا به خانومدگی خود از ۱ تا ۱۰ امتیاز بدهند. پس از آزمایش مشاهده انجام گرفت گروهی که یک هفته را بدون فیس‌بوک گذراندند، متوسط امتیازی که به خانومدگی‌شان دادند، از ۷/۵۷ به ۸/۱۲ افزایش یافت. درحالی‌که گروهی که به آنها نقل کرد بودند می‌توانند از فیس‌بوک هستفاده کنند میانگین امتیازی که به خانومدگی‌شان دادند، از ۷/۶۷ به ۷/۵۶ تقلیل یافت.

پژوهشگران دریافتند کسانی که افزایش ساعات روز را در فیس‌بوک می‌گذرانند، نسبت‌به کسانی که معقولانه از آن هستفاده می‌کنند خشمگین‌تر (۲۰% در برابر ۱۲%)، افسرده‌تر (۳۳% در برابر ۲۲%) و نگران‌تر (۵۴% در برابر ۴۱%) هستند.