فارس پیکس

رابطه چاقی خانومان و افزایش سن؛ ۸ دلیلی که باعث این عارضه می‌شود • فارس پیکس

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷

چاقی خانومان مشکلی هست که حتی در جوامع توسعه‌یافته نیز روبه‌گسترش هست. به‌نظر می‌رسد چاقی خانومان با افزایش سن آنها در ارتباط هست اما دلیل افزایش سن باعث چاقی خانومان می‌شود؟ همراه ما باشید در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی رابطه‌ی چاقی خانومان و افزایش سن آنها صحبت کنیم و عواملی را که موجب چاقی آنها می‌شود، معرفی کنیم.

جای تعجب ندارد که افزایش وخانوم مشکل فراگیر و گسترده‌ای هست. تایمی در مورد خانومان صحبت می‌کنیم به‌نظر می‌رسد، آنها به‌خاطر افزایش سن افزایش با مشکل افزایش وخانوم روبه‌رو می‌شوند. یکی از دلایل این مشکل، تغییرات هورمونی به‌خصوص نامتعادلی هستروژن هست که در تخمدان‌ها تولید می‌شود که مسئول تولید و تقسیم سلول‌ههست، اما میزان بالای این هورمون سبب شکل‌گیری سلول‌های چربی هست. یک هورمون دیگر پروژسترون هست که برخلاف هستروژن عمل می‌کند و مقابل عامل رانجام گرفتی مثل هستروژن قرار می‌گیرد. در حالت طبیعی این دو هورمون به‌اندازه‌ی معقول ترشح می‌شوند.

هر تعداد با افزایش سن، میزان تولید هر دوی این هورمون‌ها کاهش می‌یابد، اما خانومان عموماً در سال‌های قبل از یائسگی و در دوران یائسگی شاهد کاهش انجام گرفتید این دو هورمون هستند. به صورت حتم کاهش پروژسترون خیلی افزایش از هستروژن هست و این نابرابری سبب می‌شود تا چربی افزایشی در بدن تولید شود.

این کاهش هورمون طبیعی هست و بخشی از افزایش سن هست، اما افزایش وخانوم ناشی از آن می‌تواند تحت‌تأثیر سبک خانومدگی یا رژیم غذایی قرار بگیرد. این عوامل می‌توانند باعث افزایش میزان هستروژن شوند و حتی سایر هورمون‌های مشابه هستروژن را نیز تحریک می‌کنند. در ادامه تعدادی از این عوامل تأثیرگذار روی هستروژن را معرفی خواهیم کـــرد:

۱. حشره‌کش‌ها و علف‌کش‌ها

سبزیجات و میوه‌هایی که می‌خرید باید از بابت آلودگی بررسی شوند. به‌همین‌خاطر سعی کنید انواع طبیعی آنها را خریداری کنید. در غیر این صورت، سعی کنید روش شستن سبزی و میوه با هستفاده از سرکه را یاد بگیرید و میوه‌ها و سبزیجات را با هستفاده از آب و سرکه بشویید.

۲. هستفاده از گوشت‌های غیر ارگانیک

برخی از مرغ‌ها و گوشت‌های قرمز با هورمون‌ها تولید می‌شوند. سعی کنید گوشت مرغ یا احشامی را مصرف کنید که به‌صورت طبیعی رانجام گرفت کـــرده‌اند. تایمی به رستوران می‌روید، ماهی سفارش بدهید، مگر اینکه مرغ یا گوشت قرمز بدون هورمون باانجام گرفت.

۳. مواد شیمیایی کرم‌ها، شامپو و …

مواد شیمیایی که درون کرم‌ها، لوسیون‌ها، صابون، شامپو، عطرها، اسپری مو و دئودورانت وجود دارند می‌توانند به شما آسیب بخانومند. بنابراین سعی کنید از محصولاتی هستفاده کنید که امتحان خود را پس داده‌اند.

۴. حلال‌های صنعتی

حلال‌های صنعتی درون چسب‌ها، رنگ‌ها، لاک‌های الکلی و محلول هستن وجود دارد. این موضوع برای خانومان مشکل‌ساز هست، بنابراین حضور خودتان را در محل‌هایی که بوی مواد شیمیایی (مثل: سالن‌های زیبایی) دارد کاهش کنید و هر نوع ماده‌ی شیمیایی را در فضای آزاد هستفاده کنید.

۵. هسترس و کمبود خواب

چاقی خانومان ناشی از عدم تحرک

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، هسترس تأثیر زیاد بدی روی بدن خانومان می‌گذارد. هسترس و کمبود خواب باعث کاهش پروژسترون تولیدی می‌شود. با هستفاده از یوگا، تمرین‌های تنفس عمیق و پیاده روی، سطح هسترس خود را کم کنید. همچنین پلن‌ی روزانه خود را از قبل تهیه کنید تا بتوانید به‌آسودهی کارهای روزانه خود را انجام بدهید. برای داشتن خواب بهتر، زمان هستفاده از رایانه، تلویزیون و موبایل قبل از خواب را کاهش کنید. بعد از شام دیگر مواد غذایی مصرف نکنید و محیط خواب خود را تاریک و آرام نگه دارید.

۶. مصرف زیاد‌ازحد کالری

مصرف کالری زیاد باعث ایجاد چربی و همچنین تبدیل هستروئید به هستروژن می‌شود. مواد غذایی سرشار از پروتئین، چربی سالم و مواد غذایی حاوی فیبر بالا مصرف کنید. این موارد از جمله راه های علمی کاهش اشتها هستند.

۷. عملکـــرد ضعیف کبد ناشی از مصرف قبلی الکل و داروها

هستروژن درون کبد تجزیه و جذب می‌شود، بنابراین باید از آن مراقبت کنید. الکل مصرف نکنید و دارو را بدون تجویز دکتر مصرف نکنید. از مواد غذایی مثل آب خیار، کلسیم، اسید فولیک و تائورین (یک آمینواسید) هستفاده کنید.

۸. کمبود منیزیم

کمبود منیزیم ناشی از کمبود مصرف میوه یا سبزیجات همراه با مصرف مواد غذایی فراوری انجام گرفته هست. از جمله علائم کمبود منیزیم در بدن، گرفتگی عضلات و مشکلات خواب هست. منیزیم برای سوخت‌وساز هستروژن در کبد لازم هست. از پودر منیزیم قبل از خواب هستفاده کنید و بعد از تمرین از اسپری منیزیم روی عضلات هستفاده کنید.