فارس پیکس

سایت eBay چیست و چگونه می‌توان در حراجی‌هایش شرکت کـــرد؟ • فارس پیکس

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶

شاید بیست سال قبل تایمی‌ که «پیر امیدوار» مالک ایرانی-‌آمریکایی eBay، کسب‌وکار خریدوفروش آنلاین خود را راه‌اندازی کـــرد، فکرش را هم نمی‌کـــرد که از طریق یک وب‌سایت درآمدهای میلیارد دلاری عایدش شود. در حال حاضر سایت eBay از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های خرید و حراجی اینترنتی دنیهست. در ادامه با ما باشید تا ببینید که سایت eBay چیست و چگونه می‌توان در حراجی‌هایش شرکت کـــرد.

eBay چیست؟

eBay بازاری هست که هر روز میلیون‌ها نفر در آن به خرید، فروش یا هر دو مشغول‌اند. زیبایی کار eBay در قدرت بازارش هست؛ در این بازار هر چیز همان‌قدر می‌ارزد که مشتری حاضر هست بابتش پول بپردازد.

این روش فروش می‌تواند برای کالاهایی که جنبه‌ی کلکسیونی دارند، کالاهایی که تولیدشان متوقف انجام گرفته هست، کالاهای قدیمی، منحصربه‌فرد یا هر چیز دیگری که تعداد کمی از آن موجود هست قیمت‌های خیلی بالایی را رقم بخانومد.

وبسایت eBay

سیستم حراجی اتوماتیک در eBay

اگر با eBay آشنا باشید، می‌دانید که دو نوع فهرست اصلی برای کالاها وجود دارد؛ فهرست‌ کالاهای حراجی و فهرست‌ کالاهای قیمت‌ثابت. لیست‌های قیمت‌ثابت همان‌طوری هستند که از یک خرید آنلاین انتظار دارید؛ کافی هست برای خرید کالا بر روی دکمه‌ی مربوط به آن کلیک کنید تا به صفحه‌ی پرداخت هدایت شوید. اما لیست قیمت کالاهای حراجی ممکن هست برای خریداران جدید eBay کمی غیرعادی و پیچیده به‌نظر برسد؛ پس اجازه بدهید در این‌باره افزایش توضیح بدهیم:

در حالت کلی اجناس eBay به دو روش فروخته می‌شوند:

اجناس قیمت‌‌ثابت

با دیدن دکمه «Buy It Now» و قیمتی که کنار آن نوشته انجام گرفته هست می‌توان به‌آسودهی این کالاها را تشخیص داد. برای خرید کافی هست بر روی دکمه، کلیک و مبلغی را که کنار آن نوشته انجام گرفته هست، پرداخت کنید.

اجناس حراجی

برای این اجناس یک دکمه «Place Bid» قرار داده انجام گرفته هست که در کنار آن یک باکس برای مشاهده‌ی قیمت حراجی فعلی و وارد کـــردن قیمت پیشنهادی شما وجود دارد. کالاهای حراج در زمان‌های مشخص و برای بازه‌ای مشخص در دسترس خواهند بود. تایمی‌ زمان حراجی پایان می‌شود، کالا به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می‌شود.

فارس پیک در حراجی‌های eBay شرکت کنیم

برنده انجام گرفتن در حراجی های eBay

اگر کالایی که می‌خواهید، دکمه Place Bid دارد (جزو کالاهای حراجی هست)، باید برنده‌ی حراج شوید. کاری که لازم هست انجام بدهید این هست که مبلغ پیشنهادی خود را در باکس وارد و بر روی دکمه Place Bid کلیک کنید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید در حراجی شرکت کنید، موارد زیر را به‌خاطر داشته باشید:

حراجی‌های eBay مدت‌ زمان مشخصی دارند. در حراج سنتی روش کار کمی غیرمنصفانه هست؛ به‌طوری‌که فروشنده، حراجی را تا زمانی که پیشنهاد بالاتر وجود دارد، ادامه می‌دهد و تنها زمانی که دیگر قیمت‌های پیشنهادی بالاتر نمی‌روند، حراجی را پایان می‌کند و کالا را می‌فروانجام گرفت، اما در eBay فروشنده موظف هست زمان مشخصی برای فروش کالای خود مشخص کند، مثلا ۱ روز یا ۱۰ روز. تایمی زمان حراجی به پایان رسید، بالاترین پیشنهاد برنده هست حتی اگر بعد از آن قیمت‌های بالاتری هم پیشنهاد شود.

مبلغ پیشنهادی شما باید افزایش از مبلغ پیشنهادانجام گرفته‌ی فعلی باانجام گرفت. در زیر باکس پیشنهاد، متن «Enter (some amount)» را مشاهده خواهید کـــرد که حداقل مبلغی هست که می‌توانید برای شرکت در حراجی پیشنهاد کنید. اگر شما برنده شوید، ممکن هست کاهش از پیشنهادی که در حراجی داده‌اید، پرداخت کنید. در واقع هنگامی‌ که شما در حراجی برنده می‌شوید، متداوم کمی افزایش از مبلغ بالاترین پیشنهاد قبل از پیشنهاد خودتان را پرداخت می‌کنید، حتی اگر پیشنهاد شما هزاران دلار افزایش از آن بوده‌باانجام گرفت.

اگر پیشنهاد شما برنده انجام گرفت، باید کالا را بخرید. پیشنهاد شما در حراج به‌منزله‌ی یک قرارداد قانونی هست. زمانی که حراج خاتمه می‌یابد اگر پیشنهاد شما بالاترین پیشنهاد موجود باانجام گرفت، شما کالا را خریده‌اید و باید بهای آن را به فروشنده بپردازید.

برای کالاهایی که ظرف ۱۵ دقیقه‌ی گذشته در حراجی آنها شرکت کـــرده‌اید، می‌توانید از دکمه‌ی ۱-Click Bid هستفاده کنید تا پیشنهاد قیمت جدید بلافاصله از طرف شما روی کالا اعمال شود.

سایر داوطلبان ممکن هست از سیستم حراجی به‌صورت خودکار هستفاده کنند. از آنجا که زیادی از خریداران از سیستم اتوماتیک پیشنهاد قیمت eBay هستفاده می‌کنند، حراجی‌ها ممکن هست خیلی برای‌تان قابل پیش‌بینی نباشند.

آنچه باید درباره‌ی سیستم حراجی به‌صورت خودکار بدانید:

سیستم حراجی خودکار eBay برای پایانی کالاهای حراج‌انجام گرفته مورد هستفاده قرار می‌گیرد.

  • برای هستفاده از سیستم حراجی به‌صورت خودکار، حداکثر مبلغی را که حاضرید برای محصول بپردازید، پیشنهاد بدهید؛
  • اگر حداکثر مبلغی که وارد کـــرده‌اید از قیمت‌های ثبت‌انجام گرفته توسط سایر مخاطبان افزایش باانجام گرفت، شما به‌عنوان آخرین پیشنهاددهنده شناخته می‌شوید؛
  • اگر بالاترین پیشنهاد شما بالاترین پیشنهاد موجود نباانجام گرفت، eBay پیشنهاد شما را ثبت می‌کند و به‌صورت خودکار کاهشین مبلغی را که لازم هست تا در حراجی باقی بمانید، اعلام می‌کند؛
  • eBay تا اپایان زمان حراجی به‌صورت اتوماتیک به ارائه‌ی پیشنهادهای جدید از طرف افراد شرکت‌کننده در حراجی ادامه می‌دهد.

یک مثال از حراجی‌های eBay

در ادامه با ارائه‌ی یک مثال نحوه‌ی کار سیستم حراجی‌های eBay را شرح می‌دهیم:

سام به‌عنوان فروشنده، رادیوی ساعت‌دار خود را با مبلغ نخستیه‌ی ۱ دلار و به‌مدت ۵ روز برای حراجی در سایت eBay قرار می‌دهد.

روز نخست

پیشنهاد فعلی: نامعلوم؛ حداقل پیشنهاد بعدی: ۱ دلار؛ حداکثر: نامعلوم

نخستین درخوهست از طرف جک هست که قیمت ۱۰ دلار را پیشنهاد داده هست. هرتعداد قیمت نخستیه فقط ۱ دلار بود. از آنجا که هیچ پیشنهاد دیگری وجود ندارد، eBay حداقل مبلغ ممکن یعنی ۱ دلار را از طرف جک پیشنهاد می‌کند و اگر پیشنهاد جدیدی ارائه شود، مبلغ را به ۱,۲۵ دلار تغییر می‌دهد (به عبارتی پیشنهاد نخستیه‌ی ۱ دلار به‌اضافه یک افزایش ۰,۲۵ دلاری).

روز دوم

پیشنهاد فعلی: ۱ دلار؛ حداقل پیشنهاد بعدی: ۱,۲۵ دلار؛ حداکثر: پیشنهاد جک (۱۰ دلار)

دومین پیشنهاد از جیل، مبلغ ۱,۲۵ دلار هست. از آنجا که پیشنهاد جک (مبلغ ۱۰ دلار) بالاتر از پیشنهاد جیل بود، eBay بلافاصله ۱,۵ دلار را (۱,۲۵ دلار به‌اضافه‌ی یک افزایش) از طرف جک ارائه می‌دهد و پیشنهاد جدید را به ۱,۷۵ دلار (۱,۵ دلار به‌اضافه‌ی یک افزایش) نشان می‌دهد.

روز سوم

پیشنهاد فعلی: ۱,۵ دلار؛ حداقل پیشنهاد بعدی: ۱,۷۵ دلار؛ حداکثر: پیشنهاد جک (۱۰دلار)

جیل مجدد امتحان می‌کند. او این‌‌بار مبلغ ۱,۷۵ دلار را پیشنهاد می‌دهد ولی هنوز هم مبلغ پیشنهادی جک افزایش هست، بنابراین این‌بار هم eBay بلافاصله از طرف جک مبلغ جدیدی را پیشنهاد و بر اساس آن آخرین قیمت حراجی را ابداًح می‌کند.

روز چهارم

پیشنهاد فعلی: ۲ دلار؛ حداقل پیشنهاد بعدی: ۲,۲۵ دلار؛ حداکثر: پیشنهاد جک (۱۰دلار)

جیل برای چهارمین بار شانس خود را امتحان می‌کند. مبلغ پیشنهادی او ۱۶,۵ دلار هست که از حداکثر پیشنهاد جک (۱۰ دلار) افزایش هست، بنابراین eBay پیشنهاد فعلی را به ۱۰,۵ دلار (حداکثر مبلغ پیشنهادی جک به‌اضافه‌ی یک افزایش) تغییر می‌دهد. حالا جیل بالاترین پیشنهاددهنده هست و در صورت پیشنهاد مبالغ جدیدتر از طرف مخاطبان دیگر، eBay به‌صورت خودکار از طرف جیل در حراجی شرکت می‌کند.

روز پنجم

پیشنهاد فعلی: ۱۰,۵ دلار؛ حداقل پیشنهاد بعدی: ۱۱ دلار؛ حداکثر: پیشنهاد جیل (تا ۱۶,۵ دلار)

در آخرین لحظات حراج کاربر دیگری به‌نام تد، حداقل ۱۱ دلار را پیشنهاد می‌کند. eBay به‌طور خودکار از طرف جیل مبلغ را بالاتر می‌برد و ۱۱,۵ دلار را به نفع او ثبت می‌کند.

پایان

مبلغ نهایی حراجی: ۱۱,۵ دلار، برنده: جیل

حراج دقیقا پس از پنج روز به پایان می‌رسد. جیل بالاترین پیشنهاددهنده هست و برنده می‌شود اما نه با ۱۶,۵ دلار (حداکثر مبلغ پیشنهادی او)، بلکه با ۱۱,۵ دلار (کمی افزایش از مبلغ پیشنهادی نزدیک‌ترین رقیبش). حالا کافی هست او ۱۱,۵ دلار به‌ حساب سام بریزد و طی تعداد روز فردا رادیوی ساعت‌دار جدیدش را دریافت کند.

در مثال بالا دیدیم که eBay فارس پیک به‌صورت خودکار، کار حراجی را برای مشتریانش پیش می‌برد. ضمن اینکه در نهایت برنده‌ی حراجی (جیل) به لطف سیستم حراج اتوماتیک eBay، به‌جای ۱۶,۵ دلار پیشنهادی‌اش فقط ۱۱,۵ دلار پرداخت.

هانجام گرفتارهای مربوط به سیستم حراجی اتوماتیک:

پیشنهادهای اتوماتیک سیستم حراجی، به‌نظر ساده و عالی هست. اگر واقعا دل‌تان می‌خواهد برنده‌ی حراجی شوید، کافی هست با ارائه‌ی یک پیشنهاد زیاد بالا و به حال خود رها کـــردن آن با خیال آسوده، پس از تعداد روز برنده‌ی حراجی شوید. ضمن اینکه خیال‌تان آسوده هست که بابت کالای موردنظرتان خیلی افزایش از پیشنهاددهندهٔ قبلی پول پرداخت نخواهید کـــرد.

با این‌ همه در مورد هستفاده از این سیستم برخی ابهامات بین مشتریان وجود دارد؛ بنابراین باید بدانید که:

  • سیستم حراجی به‌صورت خودکار برای همه هست. پس حواس‌تان به پیشنهادهای ارائه‌انجام گرفته توسط بقیه‌ی مخاطبان هم باانجام گرفت؛
  • حداکثر مبلغ پیشنهادی فعلی نمایش داده نمی‌شود و هیچ‌یک از پیشنهاددهندگان از افزایشین مبلغ پیشنهادی موجود هشداری ندارند و کسی نمی‌داند که برای یک کالای حراجی چه مبلغی کافی هست تا بتواند برنده شود؛
  • افزایش افراد نمی‌دانند که eBay از چنین مکانیزمی هستفاده می‌کند. هرتعداد توضیحات مربوط به آن در صفحه‌ی help این وب‌سایت قرار داده‌ انجام گرفته هست.

سعی نکنید در آخرین لحظه حراجی را برنده شوید.

تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در حراجی‌های eBay، برای برنده انجام گرفتن لحظه آخری در حراجی‌های eBay از سایت‌های متفرقه هستفاده می‌کنند تا مبالغ پیشنهادی خود را به‌صورت خودکار، درست قبل از پایان حراجی ارسال کنند. این کار را در اصطلاح «بریدن» (sniping) می‌گویند.

"بریدن" در eBay

پلن‌های مربوط به sniping ابزارهایی برای تنظیم زمان ارائه‌ی پیشنهادهای اتوماتیک به سایت eBay هستند و ربطی به این سایت ندارند. گاهی اوقات قیمت کالاهایی که افراد زیادی دست به sniping در آنها می‌خانومند، در لحظات آخر حراج اوج می‌گیرد و نتیجه‌ی آن بی‌انصافی در حق مشتریان خواهد بود.

Snipping برخلاف سیهست‌های سایت eBay نیست، ولی می‌تواند باعث سود یا زیان مشتریانی شود که از آن هستفاده می‌کنند.

در آخر اینکه آیا روش snipping به‌عنوان یک هستراتژی برای شما معقول هست یا خیر، بستگی به نوع کالایی که می‌خواهید در حراجی بخرید و محدودیت‌های زمانی‌تان در مقایسه با بودجه‌ای که برای خرید اختصاص می‌دهید، دارد.

حراجی‌های eBay، مجموعه‌ی درهمی از فرصت‌ههست

ترکیبی از پیشنهادهای خودکار توسط سیستم eBay، مبالغ حداکثر که از دید مخاطبان مخفی‌ انجام گرفته‌اند، sniping و همین‌طور مخاطبان زیادی که در مورد روش قیمت‌گذاری خودکار نمی‌دانند و ترجیح می‌دهند از دکمه‌ی ۱-Click Bid هستفاده کنند، eBay را پیچیده کـــرده هست؛ با این همه نیکو هست که مبتدی‌ها هم شانس خودشان را امتحان کنند. از کجا معلوم! شاید بعد از تعداد بار باختن در حراجی، تعدادتایی معامله‌ی چرب‌ونرم نصیب‌تان انجام گرفت!

منابع: thebalance