فارس پیکس

مزایای هستفاده از پوستر تبلیغاتی و نکاتی برای طراحی هوشمندانه آن • فارس پیکس

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶

تا به حال برایتان پیش آمده که از دیدن یک پوستر تبلیغاتی حس نیکوی بگیرید و تا مدتها در خاطرتان بماند؟ بین یک پوستر نیکو و هوشمندانه تبلیغاتی و یک پوستر ضعیف و ناکارآمد تفاوت زیاد هست. معمولا هوشمندی خاصی برای یک طراحی پوستر نیکو خرج انجام گرفته و جالب هست که بدانید نتیجه چنین هوشی می‌تواند برای معرفی محصولتان شگفت‌انگیز باانجام گرفت. در این مطلب برایتان از مزایای انتشار پوستر تبلیغاتی و روش‌های ساخت حرفه‌ای پوستر تبلیغاتی نقل کرد‌ایم. با «فارس پیک» همراه باشید.

مزایای هستفاده از پوستر تبلیغاتی

پوستر تبلیغاتی یکی از رایج‌ترین ابزارهای تبلیغات چاپی هست که کسب‌وکارهای کوچک برای معرفی خود از آن بهره می‌برند. یک پوستر تبلیغاتی در بردارنده‌ی یک طراحی بصری، تصویر ها، رنگ و توضیحات هست. امکانی را فراهم می‌کند که از طریق آن می‌توانید پیامی را برای معرفی کسب‌وکار خود منتقل کنید و همچنین باعث جلب توجه مخاطبان به رویدادهای شرکت شود. مانند سایر روش‌های تبلیغاتی، هستفاده از پوسترهای تبلیغاتی نیز مزایایی دارد که در ادامه تعداد مورد از آن را بیان می‌کنیم.

انعطاف در اندازه و شکل

پوسترهای تبلیغاتی را می‌توانید در ابعاد مختلف و با شکل‌های متنوع چاپ کنید. یک پوستر با ابعاد کاغذ A۴ را می‌توانید در تابلوهای اعلانات نصب یا به عنوان تراکت پخش کنید.

برای اینکه المان‌های تصویری افزایشی به پوستر اضافه کنید و انعطاف‌پذیری طراحی آن را افزایش دهید، می‌توانید سایزهای بزرگتر را انتخاب کنید. یک پوستر بزرگتر با رنگ‌ها و طرح‌های تأثیرگذار می‌تواند شانس افزایشی برای جلب توجه مخاطب داشته باانجام گرفت، اگر جای معقول را برای نصب آن انتخاب کـــرده باشید.

انعطاف‌پذیری در توزیع

پوسترها از نظر توزیع، انعطاف‌پذیری نیکوی دارند. در برخی از منطقهها، مکان‌های ویژه‌ای برای تبلیغات و نصب پوسترها درنظر گرفته می‌شود. گاهی لازم هست برای نصب یک پوستر در یک مکان خاص، مجوزهای لازم را بگیرید. حتی ممکن هست نیاز داشته باشید که از یک کسب‌وکار خصوصی اجازه بگیرید و پوستر خود را در وبسایت آنها به نمایش بگذارید. حتی گاهی لازم هست برای این کار، هزینه کنید.

برخی از شرکت‌ها، تابلوهای اعلانات ویژه‌ای برای تبلیغات عمومی درنظر می‌گیرند. می‌توانید از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک‌تر درخوهست کنید که پوستر شما را در محل کار خود به نمایش بگذارند. مبادله‌ی پوسترها یکی دیگر از روش‌های به نمایش گذاشتن تبلیغات هست. اگر مکان معقول را برای نصب پوستر پیدا کنید، تبلیغات شما درمعرض دید عده‌ی زیادی از افراد قرار می‌گیرد و شناخته می‌شوید.

ارائه‌ی طولانی‌مدت و مداوم

پوسترها قابلیت دسترسی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته را دارند و نسبت به دیگر تبلیغات چاپی، افزایش درمعرض دید قرار می‌گیرند.

مخاطب روخانومامه معمولا بعد از یکبار خواندن آن، روخانومامه را کنار می‌گذارد، ولی پوستر اگر در جای معقولی نصب شود، می‌تواند برای روزها، هفته‌ها و ماه‌ها، پیام مورد نظرتان را به طیف وسیعی از افراد منتقل کند. علاوه‌بر این، یک پوستر همواره درمعرض دید خوانندگان قرار دارد.

راه ارتباطی مقرون‌به‌صرفه

چاپ پوسترهای تبلیغاتی، یکی از ارزان‌ترین روش‌های تبلیغات چاپی هست و نسبت به تبلیغات در روخانومامه و مجله، نرخ بازگشت سرمایه‌ افزایشی دارد. چاپ پوستر بسته به اندازه و تعداد پوسترها و طراحی آنها، هزینه‌ی متفاوتی دارد و معمولا زیاد مقرون‌به‌صرفه هست؛ درحالی‌که تبلیغ در یک مجله ممکن هست میلیون‌ها تومان برای شما هزینه داشته باانجام گرفت.

با وجود تراکت‌پخش‌کن‌ها یا کارگرهای ساعتی، می‌توانید با کاهشین هزینه، توزیع پوسترها را انجام دهید. تایمی هزینه‌های این روش را با هزینه‌های چاپ تبلیغات در یک مجله و بازتاب هر کدام را باهم مقایسه می‌کنید، پی می‌برید که ارزان‌ترین و تأثیرگذارترین روش تبلیغات هست.

فارس پیک پوستر تبلیغاتی اختصاصی خود را تهیه کنیم؟

گرچه در سال‌های اخیر، تبلیغات هم مثل سایر موارد، پیشرفت‌های زیادی کـــرده هست و از جدیدترین ابزارهای فناوری بهره می‌برد، ولی پوسترهای تبلیغاتی چاپی هنوز هم مورد هستفاده قرار می‌گیرند و یکی از مؤثرترین روش‌های تبلیغ هستند. از پوستر تبلیغاتی برای معرفی هر کسب‌وکار و رویدادی می‌توان هستفاده کـــرد. برای مثال آغاز به کار یک مغازه یا اجرای یک نمایش گروهی یا حتی هشدار‌دادن در مورد تشکیل کمپین‌های سیاسی و… .

پوستر تبلیغاتی نیکو، بهترین وسیله برای معرفی کسب‌وکار هست که موفقیت شما را به‌دنبال خواهد داشت. طراحی پوستر نیاز به زمان و دقت فراوانی دارد و یک کار تخصصی هست. شما هم با کمی دقت و خلاقیت می‌توانید پوستر تبلیغاتی خود را طراحی کنید.

بخش نخست: شروع به کار

۱. ابتدا تصمیم بگیرید که چه هشداراتی را می‌خواهید از طریق پوستر منتشر کنید

این مورد دقیقا به آن چیزی که قصد تبلیغش را دارید، بستگی دارد. اگر برای مغازه یا کسب‌وکار خود تبلیغ می‌کنید، باید موقعیت جغرافیایی، ساعت کار و هشدارات تماس‌تان را در پوستر ذکر کنید. اگر برای یک گروه یا سازمان تبلیغ می‌کنید، باید زمان و مکان دقیق رویداد مورد نظر یا ملاقات با خودتان را مشخص کنید. هر هشداراتی که بیننده‌ی پوستر باید بداند، حتما در پوستر وارد کنید.

۲. تصمیم بگیرید که در چه محدوده‌ی جغرافیایی تبلیغات داشته باشید

شناخت بازار یکی از حیاتی‌ترین مواردی هست که در روش‌های مختلف تبلیغات، باید مدنظر قرار دهید. در این مورد، شناخت بازار مشخص می‌کند که پوسترهای آماده انجام گرفته را کجا باید نصب کنید و چه لغاتی را برای بیان دنبال خود به کار ببرید. برای مثال اگر می‌خواهید خدمات نمونه‌خوانی را برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی خاص تبلیغ کنید، هستفاده از کلماتی مثل «تز» توجه آنها را افزایش از کلمه‌ی «مقاله» جلب می‌کند. ابتدا تصمیم بگیرید که محدوده‌ی جغرافیایی مورد نظر شما برای تبلیغات کجهست؟ سپس هستراتژی معقول را برای انتخاب کلمات، تصویر ها و طراحی پوستر به‌کار بگیرید. باید آنها را به‌نحوی انتخاب کنید که معقول مخاطب مورد نظرتان باانجام گرفت و توجه آنها را جلب کند.

۳. در مورد محل تبلیغات و نصب پوسترها تصمیم بگیرید

پوستر تبلیغاتی - محل نصب پوستر

این مورد بعد از مشخص‌کـــردن ناحیه‌ی جغرافیایی مورد نظر برای تبلیغ، تاحدودی مشخص می‌شود. برای تصمیم‌گیری در این مورد باید ارتباط مخاطبان با موضوع مورد نظر را درنظر بگیرید. برای مثال تبلیغ اجرای خانومده‌ی یک گروه موسیقی سنتی را نباید در پیش‌دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها نصب کنید.

مکانی که برای تبلیغ انتخاب می‌کنید، حتی در نحوه‌ی طراحی پوستر هم زیاد تأثیرگذار هست. درنظر بگیرید که مخاطب مورد نظر شما معمولا در چه مکان‌هایی دور هم جمع می‌شوند یا حضور مستمر دارند، سپس برای انتخاب محل نصب پوستر تصمیم بگیرید.

دقت کنید که جایی را انتخاب کنید که درمعرض دید عده‌ی زیادی از آقام باانجام گرفت. این نکته را درنظر بگیرید که پوسترهایی که در محل رفت‌وآمد آقام، در راهروها، نصب می‌شوند، توجه کاهشی را جلب می‌کنند نسبت به جاهایی که آقام در انتظار به‌سر می‌برند و یک جا ساکن هستند.

برای مثال ایستگاه اتوبوس جایی هست که افراد زیادی به آن رفت‌وآمد دارند و مجبورند دقایقی را در انتظار اتوبوس به‌سر ببرند. در این شرایط معمولا اطراف را نظارت می‌کنند و حتما پوستر شما را می‌بینند. پوستری که در یک ایستگاه اتوبوس نصب انجام گرفته احتمالا توجه افزایشی را نسبت به پوستری که در راهروی یک مدرسه نصب انجام گرفته، جلب می‌کند.

رنگ و نور مکان مورد نظر را درنظر بگیرید. پوستر شما باید نسبت به محیط اطرافش متمایز باانجام گرفت؛ نه اینکه در انبوه رنگ و نور، پنهان شود. بعد از بررسی نور و رنگ محیط، طرح‌ها و رنگ‌هایی را برای پوستر خود انتخاب کنید که با محیط اطرافش در تضاد باانجام گرفت تا توجه افزایشی را جلب کند.

در مورد پیامی که می‌خواهید با پوستر خود منتقل کنید، تصمیم بگیرید. تبلیغات در حقیقت انتقال یک ایده یا پیام در مورد محصول یا گروه خاص هست. برای مثال در مورد تبلیغ نوشیدنی‌ها، افزایش پیام‌های تبلیغاتی در ارتباط با تفریح و بیرون‌ رفتن هست.

شما هم تصمیم بگیرید که تبلیغات‌تان برای مخاطب باید همراه با چه موضوعی بیان شود. برای نمونه اگر برای مغازه‌ی خود تبلیغ می‌کنید، احتمالا دوست دارید افرادی را نشان دهید که با رضایت تکمیل و لبخندی بر لب درحال خرید از فروشگاه‌تان هستند. به این طریق به مخاطب، این پیام را ارسال می‌کنید که خرید از مغازه‌ی شما، احساس نیکوی در آنها ایجا می‌کند.

بخش دوم: طراحی پوستر

۱. اجزای اصلی یک پوستر تبلیغاتی را بشناسید

پوستر تبلیغاتی - نرم افزار طراحی پوستر

درست مثل یک مقاله، پوستر تبلیغاتی از سه بخش تشکیل می‌شود؛ عنوان، متن و امضا. برای طراحی یک پوستر عالی، همه‌ی این سه قسمت باید طراحی قوی داشته‌ باشند و چشم‌گیر باشند.

  • عنوان: این بخش باید به‌نحوی انتخاب شود که توجه خوانندگان را جلب کند. معمولا آن را در بالاترین جای پوستر قرار می‌دهند و از بزرگترین فونت برای آن هستفاده می‌کنند. این عنوان باید کوتاه و حداکثر ۱۵ کلمه باانجام گرفت. درغیر این صورت خواننده خسته می‌شود و بدون خواندن ادامه‌ی آن، پوستر را نادیده می‌گیرد. سعی کنید عبارات و جملات نیکوی انتخاب کنید که پیام معقول را در مورد محصول شما ارائه دهد و مخاطبان را وادار و تشویق کند که بقیه‌ی پوستر را بخوانند.
  • متن: زیرعنوان اصلی باید یکی دو جمله قرار بگیرد که پیام شما را منتقل کند. این قسمت باید طولانی‌تر از عنوان، باز هم به اندازه‌ای مختصر باانجام گرفت که مخاطب را برای خواندن، مشتاق نگه دارد. حیاتی‌ترین بخش‌های این قسمت از تبلیغات، تعداد نکته‌ی کلیدی هست که می‌خواهید به هشدار خوانندگان برسانید.
  • امضا: این مکان همان بخشی هست که نام شرکت، فروشگاه، گروه یا هر آن چیزی را که در مورد آن تبلیغ می‌کنید، عنوان می‌کنید. علاوه‌براین، همه‌ی هشدارات لازم برای برقراری تماس مانند آدرس، تلفن، ایمیل و پیوند شبکه‌های اجتماعی، وبسایت و ساعت کار را اضافه می‌کنید. این قسمت معمولا در پایین‌ترین بخش پوستر قرار می‌گیرد.

یک نرم‌افزار کامپیوتری پیدا کنید که با کمک آن بتوانید پوستر مورد نظرتان را طراحی کنید. به صورت حتم می‌توانید خودتان با دست پوستر را بکشید، اما با هستفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری، امکانات و قابلیت‌های زیادی در اختیارتان قرار می‌گیرد و می‌توانید طراحی منحصربه‌فردی داشته باشید. اگر با نرم‌افزارهای شرکت Adobe آشنا باشید و قبلا تعلیم لازم را دیده باشید، می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند InDesign یا Illustrator هستفاده کنید. اگر کار با این نرم‌افزارها را بلد نیست با نرم‌افزارهایی که نمونه‌ی آماده دارند، کار خود را شروع کنید؛ نرم‌افزارهایی مانند Apple’s Pages یا Poster Maker.

۳. یک لوگو طراحی کنید

پوستر تبلیغاتی - طراحی لوگو

اگر برای یک سازمان یا شرکت تبلیغ می‌کنید باید یک لوگو هم طراحی کنید؛ لوگویی که قبلا شبیه آن متعلق به شرکتی نباانجام گرفت و طراحی خاص و منحصربه‌فردی داشته باانجام گرفت که فقط شرکت و کسب‌وکار شما را به‌یاد مشتریان بیاورد. این کار دو مزیت فوق‌العاده دارد؛ نه تنها توجه مشتریان را جلب می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا علامت تجاری متمایز خود را در بازار داشته باشید.

اگر تبلیغات شما منجر به موفقیت‌تان شود، برای تبلیغات آتی فقط می‌توانید از لوگوی خود در طراحی پوستر هستفاده کنید. چون مخاطبان شما از قبل با این نماد که فقط مختص شما هست، آشنایی دارند و می‌دانند که چه چیزی را تبلیغ می‌کنید. برای مثال کوکاکولا یکی از موفق‌ترین نمونه‌های طراحی لوگو هست.

۴. ابعاد معقول پوستر را انتخاب کنید

در انتخاب ابعاد پوستر، لزوما پوستر بزرگتر، پوستر بهتری برای تبلیغات نیست. گاهی سعی می‌کنید بزرگترین پوستر ممکن را تهیه کنید، ولی همین مسئله به شما ضربه می‌خانومد. پوسترهای بزرگ علاوه‌بر اینکه هزینه‌ی زیادی برای‌تان دارد، قابل هستفاده برای جاهای کوچک نیست و موجب سردرگم‌انجام گرفتن و ایجاد حس ناخوشایند در مخاطبان می‌شود.

در این صورت خوانندگان برای خواندن پایان بخش‌های پوستر، اشتیاق خود را از دست می‌دهند به‌خصوص اگر پوستر خیلی بلند باانجام گرفت. برای پوسترهایی که در فضای داخلی نصب می‌شوند، ابعاد کوچک‌تر را انتخاب کنید و برای پوسترهای فضای باز، مثل تبلیغات روی ساختمان‌ها یا بیلبوردها، ابعاد بزرگتر را انتخاب کنید.

۵. تعداد تصویر تأثیرگذار انتخاب کنید

پوستر شما نباید شلوغ و درهم‌وبرهم باانجام گرفت و حتما می‌دانید که افزایش تبلیغات عالی و تأثیرگذار، زیاد ساده هستند. هستفاده از تصویر ها زیاد، مخاطب را سردرگم می‌کند. یک یا دو تصویر که واقعا پیام مورد نظر شما را منتقل می‌کند، انتخاب کنید و آنها را در مرکز پوستر قرار دهید. سپس کلمات اطراف تصویر را مشخص کنید و دقت کنید که این نوشته، جایی از تبلیغ را که می‌خواهید مورد توجه مخاطب قرار بگیرد، تکمیلا نپوشاند.

متداوم از تصویر های با رزولوشن و کیفیت بالا هستفاده کنید. تصویر ها با رزولوشن پایین ممکن هست در کامپیوتر، عادی به نظر برسند ولی بعد از چاپ، تار می‌شوند یا پیکسل‌های آنها نمایان می‌شود.

۶. از رنگ‌های متمایز هستفاده کنید

بعد از اینکه در مورد تصویر ها مورد نظرتان تصمیم گرفتید، رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با تصویر ها پوستر، هماهنگ باشند. از کاغذهای رنگی هستفاده کنید تا متن را برجسته‌تر کند. رنگ‌هایی که افزایش به چشم می‌آیند عبارت‌اند از متن سفید روی پس‌زمینه‌ی قرمز و متن مشکی روی پس‌زمینه‌ی زرد.

در هستفاده از رنگ‌ها افراط نکنید. درست مثل هستفاده از تصویر ها زیاد، به‌کاربردن رنگ‌های زیاد، مخاطب را آزار می‌دهد و او را سردرگم می‌کند. معمولا هستفاده از ۴ رنگ برای جلب توجه مخاطب کافی هست و افزایش از آن باعث دلزدگی خواننده می‌شود.

۷. از فونتی هستفاده کنید که از تعداد قدم عقب‌تر خوانا باانجام گرفت

فراموش نکنید که زیادی از افراد برای خواندن پوستر به آن نزدیک نمی‌شوند و از دور آن را می بینند؛ بنابراین باید از فونت و سایزی هستفاده کنید که از دور، قابل خواندن باانجام گرفت. موقع ارزیابی پوستر، آن را جایی آویزان کنید و تعداد قدم عقب بروید. اگر با خواندن آن مشکل دارید، باید تغییراتی در متن ایجاد کنید. نوشته‌ها را بزرگتر کنید، از رنگ دیگری هستفاده کنید یا هر دو کار را با هم انجام دهید.

سعی کنید که فقط از سه فونت مختلف در طراحی پوسترتان هستفاده کنید. عنوان باید با بزرگترین فونت نوشته شود، متن اصلی، سایز بعدی هست و بخش نهایی باید با ریزترین فونت نوشته شود. هستفاده از سایزهای مختلف می‌تواند مخاطب را آزرده کند و احتمالا از خواندن بقیه‌ی پوستر صرف نظر می‌کند.

۸. قبل از اینکه پوستر نهایی را انتخاب کنید، تعداد نمونه‌ی قبلی آماده کنید

همان‌طور که نوشته‌های شما قبل از انتشار به تعدادبار بازخوانی نیاز دارد، پوسترها هم قبل از چاپ باید تعدادین بار بررسی شوند. تعداد نسخه‌ی مختلف از یک پوستر تهیه کنید و توجه کنید که پوسترها ساده و چشم‌گیر باشند و پیام مورد نظر شما را منتقل کنند. از دیگران در مورد پوستر طراحی انجام گرفته نظرخواهی کنید. چون دیگران نکاتی را می‌بینند که شما موقع طراحی احتمالا به آنها توجه نکـــرده‌اید. آنقدر پوستر را بازبینی کنید تا اطمینان حاصل کنید که پوستری نسبتا بی‌نقص، تکمیل و تأثیرگذار هست.

۹. پوسترتان را چاپ کنید

پوستر تبلیغاتی - چاپ پوستر

بعد از اینکه پوستر مورد نظرتان را طراحی کـــردید، برای چاپ آن، انتخاب‌های متعددی دارید. می‌توانید مستقیما از کامپیوتر منزل آن را با پرینتر معمولی چاپ کنید به صورت حتم اگر بودجه‌ی محدودی دارید. ولی در نظر داشته باشید که برگه‌های معمولی، بادوام نیستند و رنگ‌ها و تصویر ها آنها آنطور که باید باکیفیت نیست.

در دفاتر چاپ می‌توانید پوستر موردنظرتان را با کیفیت بهتر روی برگه‌های محکم‌تر چاپ کنید و به آنها زرق‌و‌برقی بدهید که توجه مشتریان را جلب کند. به صورت حتم چاپ باکیفیت، هزینه‌های زیادی دارد و بودجه‌ی تعیین انجام گرفته‌ برای تبلیغات خود را هم باید درنظر بگیرید. نوع چاپ و برگه‌هایی را انتخاب کنید که با توجه به نیازها و موقعیت شما، بهترین انتخاب هست.

این کتاب پرطرفدار را از دست ندهید

فروش خود را در هر شرایطی افزایش دهید.


۴۲۰۰۰تومان