فارس پیکس

مفهوم بازاریابی افقی و معرفی یک نمونه موفق آن • فارس پیکس

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶

شاید تا همین پنج سال پیش نمی‌توانستیم فرقی بین اپل و هستارباکس قائل شویم؛ دلیلکه نقاط اشتراک زیادی باهم داشتند. علاوه‌براین، هرازگاهی در گوشه‌ای از یکی از کافه‌های هستارباکس، می‌انجام گرفت تعداد تا از طرفداران این برند معروف قهوه را دید که پشت لپ‌تاپ‌های اپل خود مخفی انجام گرفته‌اند و هرازگاهی جرعه‌ای از قهوه‌ی هستارباکس خود را می‌نوشند. اما آن زمان، فناوری نوظهور اپل و قهوه‌ی داغ هستارباکس در ذهن مصرف‌کنندگان افزایش شبیه دو خط موازی بودند. اما در سال ۲۰۰۷، این دو شرکت با هم وارد شراکتی انجام گرفتند که به‌نفع هر دوی آ‌نها بود: آنها محصولات و خدمات جدید را وارد فضایی از قابلیت‌ها و امکانات کـــردند که در آن بویی از قهوه به مشام نمی‌رسید. شما فکر می‌کنید نقطه‌ی اشتراک این دو شرکت چه بود؟ برای یافتن پاسخ این پرسش در ادامه با ما همراه باشید تا درباره‌ی بازاریابی افقی افزایش بدانیم.

موضع مشترک بین هستارباکس و اپل، موسیقی بود. اپل برای اینکه مخاطبین و خریداران محصولات جدید خود را به حداکثر برساند یک فرصت منحصربه‌فرد را دراختیار مشتریان هستارباکس قرار داد.

مشتریان شعبه‌های هستارباکس می‌توانستند با اینترنت وایرلس، ازطریق فروشگاه موسیقی iTunes به جست‌و‌جو، دانلود و خرید فایل‌های موسیقی بپرداخانومد. سپس می‌توانستند موسیقی را در طیف متنوعی از پلتفرم‌های اپل که تازه به بازار عرضه انجام گرفته بود آپلود کنند: iPhone ، iPad ، کامپیوترهای شخصی یا Mac با قابلیت اجرای iTunes. این دو ابرشرکت توانستند با ترکیب قدرت رهبری اپل در عرصه‌ی موسیقی و تجربه‌ی آشنای مشتریان با هستارباکس، وارد شراکت سودمندی شوند و برای دوستداران موسیقی در سراسر جهان تجربه‌ی متفاوتی را رقم بخانومند.

سود این شرکت آشکار بود: مشتریان پروپاقرص هستارباکس تا پاسی از شب موسیقی آنلاین گوش می‌دادند و بدین ترتیب فروش افزایش انجام گرفته بود، گسترش این برند و درنتیجه سهم بازار برای این برند افزایش یافت. اپل به یُمن صف‌کشیدن قهوه‌خورهای قهار پشت در هستارباکس‌ها، که می‌آمدند لحظاتی را با موسیقی و قهوه به خوشی بگذرانند، شاهد افزایش فروش در iTunes بود.

شکی نیست که مشتریان هستارباکس که با فناوری آشنا بودند در رانجام گرفت صنعت موسیقی نقش به‌سزایی داشته‌اند. این شراکت نمونه‌ای نیکو از یک بازاریابی افقی موفق هست – بازاریابی افقی عبارت هست از پیوند دو شرکت برای یافتن فرصت‌های جدید در بازار. هستارباکس و اپل با کمک هم به چیزی دست یافتند که اگر جداگانه می‌خوهستند به آن دست یابند برای‌شان امکان‌پذیر نبود.

بازاریابی افقی چیست؟

شراکت در بازاریابی افقی

آنچه امروز به‌عنوان رابطه‌ی اپل و هستارباکس می‌شناسیم، دروهله‌ی نخست ظاهرا امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسید. این رویکـــرد، که طی آن دو کسب‌وکار متفاوت بر خطوط افقی کسب‌وکار جهت جذب مشتریان و مخاطبان دوجانبه همکاری می‌کنند – بازاریابی افقی – می‌تواند به شرکت‌ها در هر صنعتی کمک کند تا مخاطبان و مشتریان خود را افزایش دهند.

برای نمونه، شرکت‌هایی که مکمل‌های غذایی، تجهیزات ورزشی یا دستگاه‌های بدنسازی می‌فروشند، محصولات متفاوتی را عرضه می‌کنند، با این‌وجود هر سه در یک بازار افقی هستند؛ دلیل که مشتریان و مخاطبان همه‌ی آنها را ورزشکاران و دوستداران تناسب اندام و سلامت تشکیل می‌دهند. این کسب‌وکارها بر یک قشر از مشتریان تمرکز دارند، اما محصولات یا خدمات آنها منحصربه‌فرد هست و به‌طور جداگانه عرضه می‌شود.

هرتعداد، اگر دو یا سه تا از این شرکت‌های تناسب اندام با هم شریک شوند تا محصولات خود را عرضه کنند و در عملیات فروش، بازاریابی و تولید یکدیگر سهیم شوند چه پیش می‌آید؟ احتمال این وجود دارد که بتوانند به مخاطبان افزایشی دست یابند و سود خود را با بازاریابی و توزیع محصولات یکدیگر به حداکثر برسانند.

روش‌های بازاریابی افقی

پشتیبانی: اغلب تایمی دو شرکت برای ارائه‌ی محصولات جدید با هم شریک می‌شوند یکی از آن دو شرکت یا شاید هر دو شرکت‌ نام‌هایی را برای محصولات خود پیدا کـــرده‌اند. شرکت‌های کوچک که هویت برند آنها تعدادان مشخص نیست، می‌توانند با سوءِهستفاده از برندهای قوی، و ارائه‌ی نوعی تبلیغ برای مشتریان‌شان، موج‌سواری کنند. اگر شرکت‌های بزرگی در شراکت وارد انجام گرفته باشند، حمایت از محصول یکی از شرکت‌ها توسط شرکتی دیگر کار تحسین‌برانگیزی هست.

پخش هزینه‌ها: کسب‌وکارهایی که در یک ناحیه واقع انجام گرفته‌اند، می‌توانند مشتریان را به یک مکان جذب کنند و بدین‌تریب در مقایسه با دو کسب‌وکار جداگانه‌ای که در مکان‌های متفاوت قرار دارند، هزینه‌های بالاسری را کاهش دهند یا شاید گروه بزرگی از کسب‌وکارها بتوانند در یک بروشور تبلیغاتی پایان محصولات و خدمات متنوع شرکت خود را معرفی کنند.

چه کسی از بازاریابی افقی هستفاده می‌کند؟

اپل و هستارباکس در بازاریابی افقی

برای هستفاده از بازاریابی افقی به دو یا تعداد شرکت نیاز هست که مایل هستند بدون افزایش بودجه‌ی بازاریابی، مشتریان خود را افزایش دهند. این کسب‌وکارها معمولا محصولات متنوعی را عرضه می‌کنند که یک دسته از مشتریان را دنبال گرفته‌اند. در برخی از موارد شرکت می‌تواند رقیبی باانجام گرفت که محصولاتش با محصولات شرکت دیگر همپوشانی دارد، اما دقیقا مشابه آن نیست. هر دو شرکت باید بتوانند طیف وسیعی از خدمات و محصولات را ارائه دهند و مشتریانی را که به آسودهی می‌توانند به جای دیگری بروند، راضی نگه دارند.

مشتریان یا مخاطبان دنبال سنگ‌بنای بازاریابی افقی هستند. مخاطب دنبال علایق و مشخصات آماری مشابهی دارد که شرکت‌هایی که وارد شراکت بازاریابی افقی انجام گرفته‌اند، می‌خواهند به آنها دست یابند.

با هستفاده از هستارباکس/اپل به عنوان الگو می‌توان دید که آن تیپ مشتری که بخشی از زمان خود را در کافی‌شاپ هستارباکس می‌گذراند، کاندید نیکوی برای دانلود موسیقی هم هست. در این نمونه‌ی ویژه، مخاطب به نوعی اسیر هست. مخاطب در این نمونه دارای سواد فناوری کافی هست. اکثریت قریب به اتفاق آنها دوستدار موسیقی هستند. آنها به اندازه‌ی کافی زمان دارند که درحین خوردن قهوه، در اینترنت هم اقلام اضافی مورد نیاز خود را خریداری کنند. بازاریابی افقی با مواجه‌ساختن مشتریان درمعرض محصولات جدیدی که از آن آگاه نبودند و منطبق با علایق‌شان هست، سود می‌برد. آنها می‌توانند با قرارگرفتن در راه خرید محصول جدید، چیزی جدیدی را هم کشف کنند.

پلن‌ی بازاریابی افقی فارس پیک ایجاد انجام گرفته و به‌کار گرفته می‌شود؟

تقریبا پایان کمپین‌های بازاریابی افقی با کشف نکته‌ای آغاز می‌شوند. یک شرکت می‌فهمد که فرصتی برای شراکت با شرکتی دیگر جهت تولید و ارائه‌ی محصولی جدید به بازار سر راهش سبز انجام گرفته هست. هر کدام از شرکت‌هایی که با هم شریک می‌شوند باید فرایند بازاریابی محصول و ارائه‌ی آن به مخاطب دنبال را، به‌طور مثال در امور تولید، توزیع یا بازاریابی تقویت کنند. تایمی شراکت شکل گرفت، مراکز بر خود بازاریابی معطوف می‌شود. برای یک شرکت بهتر هست که صرفا محصولی را که شرکت دیگر عرضه می‌کند، حمایت کند؛ آیا می‌توان محصول جدید را به عنوان کسب‌وکار مشترک ارائه داد؟ چه تاکتیک‌های بازاریابی برای محصول جدید معقول هستند؟ آیا شبکه‌ی اجتماعی مؤلفه‌ی کلیدی هست یا نشانه‌های مغازه به روشی دلیل شراکت و نیروی هر یک از شرکت‌ها در ارائه‌ی محصول جدید را بیان می‌کند؟ پاسخ این پرسش‌ها بسته به محصولی که وارد بازار می‌شود، اعتبار شرکت‌ها و اهداف کمپین‌های تبلیغاتی متغیر هست.

برای نمونه برندهای معروف، لازم نیست در رابطه با کیفیت محصولات یا قصدشان از شراکت به مشتریان خود هشدار‌رسانی کنند. برای نمونه، یک فروشگاه خانومجیره‌ای نظیر Target می‌تواند کارت‌های هدیه‌ی انتشارات Barnes & Noble را با بیان هشدارات کمی در اختیار مشتریان قرار دهد. هر دو برند آن‌قدر معروف و معتبر هستند که دنبال و قصدشان تکمیلا روشن هست.

فقط کافی هست در نظر بگیرید که مشتریان Target در Barnes & Noble خرید می‌کنند و درعین‌حال برای خرید کتاب‌های جدید تایم کافی ندارند. سهولت قراردادن آن کارت‌های هدیه در راهروی صندوق فروشگاه نمونه‌ای نیکو از یک بازاریابی افقی هست؛ دلیل که هر دو شرکت از خرید کارت‌های هدیه توسط آقام سود می‌برند. درصدی از فروش در جیب Target می‌رود و Barnes & Noble از میلیون‌ها مشتری که هر روز وارد فروشگاه‌های Target می‌شوند، سود می‌برد.

این کتاب پرطرفدار را از دست ندهید

فروش خود را در هر شرایطی افزایش دهید.


۴۲۰۰۰تومان