فارس پیکس

۹ کاری که نباید با معده‌ خالی انجام دهید • فارس پیکس

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶

۹ کاری که نباید با معده‌ خالی انجام دهید

دسته بندی : اخبار هنرمندان تاریخ : دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶

زیادی از ما با فواید ورزش برای سلامتی آشناییم و می‌دانیم بدن‌مان به غذاهای سالم نیاز دارد. همه‌ی ما باور داریم «چیزی که می‌خوریم ما را می‌سازد» اما جالب هست بدانید کارهایی که قبل از غذاخوردن انجام می‌دهیم هم تأثیر زیادی بر سلامتی ما دارند. در ادامه، به ۹ کاری اشاره می‌کنیم که نباید با شکم خالی (افزایش از دو ساعت از آخرین وعده‌ی غذایی‌تان) انجام دهید. در آخر این مطلب هم به شما خواهیم گفت بهتر هست چه کارهایی را تایم گرسنگی انجام دهید.

۱. داروهای مسکن نخورید

آسپرین، پارهستامول و سایر مسکن‌های غیرهستروئیدی (NSAIDS) نباید با شکم خالی خورده شوند. این کار نه‌تنها تأثیر آنها را کم می‌کند، بلکه می‌تواند باعث عوارض جدی (مانند خونریزی گوارشی) شود.

توصیه: شیر اثر منفی داروهای ضدالتهاب غیرهستروئیدی (NSAIDs) را کم می‌کند، بنابراین بهتر هست به‌جای آب با آنها شیر بنوشید. درصورتی‌که شیر در دسترس نداشتید، دارو را با مقدار زیادی آب مصرف کنید.

۲. قهوه نخورید

خرید با معده خالی

حتی قهوه‌ی بدون کافئین هم تولید اسید را تانجام گرفتید می‌کند و اگر با شکم خالی خورده شود، می‌تواند باعث سوزش معده و سایر عوارض گوارشی شود. نخوردن صبحانه، حتی بعد از مصرف قهوه می‌تواند باعث کاهش سروتونین (یکی از انواع هورمون‌های شادی) شود و کل روز شما را غمگین و افسرده کند.

توصیه: اگر نمی‌توانید عادت نوشیدن قهوه‌ی نخست صبح را کنار بگذارید، آن را با شیر یا خامه مخلوط کنید. چربی شیر تأثیرات منفی را کاهش می‌دهد. قهوه‌ی طبیعی را به‌جای قهوه‌ی فریزدرای (قهوه را به‌سرعت منجمد و در خلأ و حرارت بالا خشک می‌کنند. با این کار، قهوه در دمای ‌معمولی ماندگاری افزایشی پیدا می‌کند) انتخاب کنید.

۳. آدامس نجوید

اسید معده‌ای که زمان جویدن آدامس ترشح می‌شود، پوشش معده‌ی خالی را تخریب می‌کند. زیاده‌روی در مصرف آدامس می‌تواند باعث گهستریت (ورم معده) شود. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که آدامس می‌جوند، به‌جای میوه و سبزیجات تمایل افزایشی به غذاهای ناسالم دارند.

توصیه: آدامس‌هایی که به‌جای شکر، سیکلامات و آسپارتام، حاوی شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند زایلیتول و سوربیتول هستند، آسیب کاهشی به بدن وارد می‌کنند. حتی اگر معده‌یتان پر هست، افزایش از ده دقیقه مداوم آدامس نجوید.

۴. به رختخواب نروید

گرسنگی و سطح گلوکز پایین مانع از خواب نیکو می‌شود و از خواب عمیق جلوگیری می‌کند. جالب اینجهست که کم خوابی هم به‌نوبه‌ی خود سطح هورمون‌های گرسنگی را افزایش می‌دهد. به همین علت هست که فردای روزی که شام نمی‌خوریم، گرسنه‌تر هستیم و افزایش می‌خوریم.

توصیه: پرخوری قبل از خواب هم انتخاب نیکوی نیست. بهترین انتخاب مصرف محصولات لبنی هست، زیرا این محصولات از جمله منابع نیکو کلسیم و منیزیم هستند. این عناصر یک خواب سالم را برای شما تضمین می‌کنند. می‌توانید یک لیوان شیر به همراه عسل میل کنید.

۵. تمرینات ورزشی دشوار انجام ندهید

این تصور وجود دارد که ورزش‌کـــردن با شکم خالی کالری افزایشی می‌سوزاند. در واقعیت این کار تأثیری بر چربی سوزی ندارد، اما از طرف دیگر، از دست‌دادن ماهیچه‌ها مسئله‌ای جدی هست. همچنین با کاهش انرژی بدن، انجام گرفتت تمرینات کاهش می‌شود.

توصیه: تمرینات ایروبیک را جایگزین تمرینات ورزشی سنگین کنید. بهتر هست قبل از هر نوع تمرین ورزشی کمی تنقلات مصرف کنید، چون فعالیت فیزیکی ترشح شیره‌ی معده را تحریک می‌کند که می‌تواند به معده‌ی خالی آسیب بخانومد.

۶. خرید نکنید

خرید با معده خالی

همه‌ی ما می‌دانیم گرسنگی باعث می‌شود افزایش از مقدار نیازمان خوراکی بخریم. درواقع، شکم گرسنه باعث می‌شود در مغازه‌های مواد غیرخوراکی هم افزایش از نیازمان خرید کنیم. تحقیقات نشان داده‌اند که پیام درونی «من غذا می‌خواهم» به پیام «من می‌خواهم» تبدیل می‌شود و فرد با پیروی از این پیام، افزایش خرید می‌کند.

توصیه: تهیه‌ی فهرست خرید و پرداخت پول نقد، از راه‌های جلوگیری از ول‌خرجی هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که تایمی افراد پول نقد می‌پرداخانومد، نسبت به تایمی که از کارت اعتباری هستفاده می‌کنند، کاهش خرج می‌کنند.

۷. آب مرکبات ننوشید

اسید و فیبرهای دشوار که در مرکبات وجود دارد، به معده‌ی خالی آسیب می‌خانومند. این مورد به‌ویژه برای افرادی که مبتلا به گهستریت یا در معرض ابتلا هستند، خطرناک هست.

توصیه: آب مرکبات تازه اگر به‌نسبت ۲ به ۱ (برای افراد معمولی) و ۱ به ۱ (برای افرادی که معده‌ی هایپراسیدی دارند) با آب رقیق شود،برای بدن‌تان مفید هست.

تحقیقات ثابت کـــرده‌اند که گرسنگی باعث می‌شود خونسردی‌مان را از دست بدهیم، زیرا ما برای کنترل خودمان به انرژی احتیاج داریم که با معده‌ی خالی، این مقدار انرژی برای کنترل‌مان وجود ندارد.

توصیه: اگر قبل از شروع بحث فرصت غذاخوردن ندارید، یک نوشیدنی گرم بنوشید و به طرف مقابل‌تان هم تعارف کنید. این کار، بحث را دوستانه‌تر خواهد کـــرد.

و در آخر: با شکم خالی چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

احتمالا حدس می‌خانومید محتمل‌ترین کاری که بهتر هست با شکم گرسنه انجام بدهید، خوردن غذهست! اما کارهایی هستند که حتی فکرش را نمی‌کنید که بهتر هست در گرسنگی انجام شوند.

حل‌کـــردن مسائل

تایمی گرسنه هستید، توانایی‌تان برای دقت و تمرکز افزایش می‌شود. به‌نقل کرد‌ی محققان، این میراثی از اجداد نخستیه‌ی مهست که باید کل تمرکزشان را برای به‌دست‌آوردن غذا می‌گذاشتند. هورمون گرسنگی «گرِلین» با تحریک فعالیت مغز، به ما کمک می‌کند تا کارهای مختلفی را هم‌زمان انجام دهیم.

انتخاب‌کـــردن

اگر برای انتخاب بین تعداد چیز گیر افتاده‌اید -مثلا نمی‌دانید پیراهن قرمزی که حاشیه‌های طلایی دارد، افزایش به شلوار جین جدیدتان می‌آید یا بلوز آبی و سفید با یقه‌ی توردار- سعی کنید با شکم خالی انتخاب کنید. تحقیقات نشان می‌دهد، تصمیماتی که فرد در زمان گرسنگی می‌گیرد با اینکه بدون فکر قبلی و ناگهانی هستند، اغلب افزایش به موفقیت می‌رسند. به صورت حتم واضح هست که نباید در مورد تصمیمات حیاتیی که مسائل اقتصادی، ارتباطی یا سلامتی را به‌خطر می‌اندازد، این روش را به‌کار ببندید.